جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

برگی از شناسنامه فرهنگی کازرون / یادکردی از مرحوم غلامحسین مظفری


برگی از شناسنامه فرهنگی کازرون / یادکردی از مرحوم غلامحسین مظفری

برگی از شناسنامه فرهنگی کازرون / یادکردی از مرحوم غلامحسین مظفری

ساعت چهار بعدازظهر روز یکشنبه، دوم محرم سال ۱۳۷۳ مقارن با بیست و دوم خرداد، چراغ عمر مردی خاموش شد که راه زندگی را با بارقه های تقوی و پرهیز برمی افروخت و لحظات حیات را از نورانیت فرهنگ ومعارف اسلام، سرشار میساخت. در کسوت معلمی بود و با صداقت و پارسایی، قداست این حرفه الهی را پاس می داشت، با این همه، معلمی درکلاس درس، همه اشتغال ذهنی او نبود بلکه می خواست چراغ هدایت و ارشاد را در سطح گسترده تری بدارد و گروه بیشتری را از این پرتو زندگیبخش، نورانی کند.
***
در سال های بعد از شهریور بیست که گردش روزگار، زنجیز خودکامگی و دیکتاتوری را از پای ملت ما برداشته و نسیم آزادی، وزیدن گرفته بود، بازار مطبوعات، رونق گرفت وهمه دارندگان گرایش های مختلف، به نشر اندیشه های خود پرداختند و در این میدان، رنگین نامههای هفتگی و ماهانه که مبلغ فساد و فرهنگ انحطاط بودند، بیش از همه، جلوه و طنین داشتند. بر سر هر دستگاهی دیده میشدند و در بسیاری خانه- « یخرجون من دین الله افواجا » ها، حضور داشتند و به مسابقه دامن میزدند.
بدیهی است در طوفان بدفرجام این یغمای همه ارزش ها و موازین مقدس دینی و اخلاقی، صدای پیام آوران صلاح وارشاد، طنین کمتری داشت و مطبوعات دینی درمیدان محدودی عرضه می شدند و از امکانات کمتری برخودار بودند، به هوا بود و دل سوختگان « هل من ناصرشان » لاجرم بانگ معارف پربار دین را شهرستان ها، به یاری می طلبیدند تا نشریات دینی را بشناسانند، رواج دهند، نیرومند کنند و اعتلا بخشند و این اموزگار دبستان های کازرون، ضرورت این همکاری را ارج نهاد و به یاری آنها شتافت.
او مقتضای زمان و اهمیت این بخش از تبلیغات اسلامی را آگاهانه می شناخت و برای رواج دادن مطبوعات دینی در این ولایت همت گماشت. با دقت و کنجکاوی، از وجود نشریات و جراید دینی و کتاب- های تازه انتشار خبر می گرفت، بامدیران آنها، رابطه برقرار میکرد. کتاب و نشریه را به دست می آورد. به دوستان وآشنایان هم ولایتی معرفی می نمود و میکوشید تا هر چه بیشتر، این پروانه های نور و معنویت و عرفان اسلامی را به خانوادهها نفوذ دهد و خانوادههای بسته آن روزگار کازرون را به انوار حیات بخش دانش قرآن، نورانی سازد و به همین سبب، بزودی ناشران اندیشه های اسلامی، صداقتش را دریافتند و او را به عنوان (نماینده مطبوعات دینی) در کازرون شناختند و چه زیبا و پرمعنویت است که او این عنوان را نیز، وسیله کسب وکار برپاکردن دکه و مغازه نکرد و همچنان ساده و بی ریا، به کار خود ادامه داد.
بستهها و روزنامه های دینی را از پستخانه می گرفت و به دست خود به علاقه مندان میرساند و وقتی بخشی از حقوق ناچیز معلمی خود را نیز صرف هزینههای مربوط به آن میکرد در برابر خانواده گردنی میافراشت که این هزینه ضروری است و خیر و برکتی است که ره آوردن آن سعادت و نیکبختی خواهد بود.
او، برابر نوشته پدر در حاشیه قرآن خطی خانواده، شب جمعه هیجده ربیع الاول سال ۱۳۳۸ هجری قمری، برابر با دوم اسفند ۱۳۰۱ شمسی در کازرون، متولد شد. ابتدا او را محمد نامیدند اما بعد غلامحسین را صمیمانه تر دیدند. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را کازرون گذراند و در تاریخ ششم آبانماه ۱۳۲۶ که آموزش و پرورش در این شهر، مراحل ابتدایی را میگذرانید و باعنوان نمایندگی، اداره میشد به نظام تعلیم و تربیت مملکت پیوست و این خدمت را در سطح کلان، تا بازنشستگی در سال ۱۳۵۶ ادامه داد. بخش مطبوعات، همیشه در کازرون، به صورت پراکنده » انجام می شده و مشتاقان مجلات ادبی و تحقیقی، همیشه از دریافت آثار مورد علاقه خود محروم بوده اند، اما از ابتدای شروع حرکت دینی در ایران و انتشار جراید و مجلاتی که در راه تقویت مبانی مذهبی و رشد آگاهی های دینی و تذکرات اخلاقی منتشر می شدند، آقای علامحسین مظفری، با عنوان نماینده مطبوعات دینی، به دور از هرگونه شائبه سودجویی،به ترویج هرگونه کتاب و مجله دینی و اخلاقی در این شهر می- پرداخت و برای رساندن این آثار به خانوادهها، کمال ایثار را روا میداشت. وی علاوه برکتابهای مذهبی منتشره در تهران و قم و مشهد در شیراز، روزنامه های آیین اسلام، پرچم اسلام، دنیای اسلام، ندای حق، منشور برادری و مجلات ماهانه مکتب اسلام، مکتب تشیع نشریه فصلنامه استان قدس رضوی و همه نشریات انجمن تبلیغات اسلامی که زیرعنوان نور دانش، به صورت سالنامه، ماهانه و هفتگی و گاه به چند زبان خارجی، منتشر و در بعضی موارد، رایگان بین علاقهمندان، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در جهان توزیع میگردید به دست «. مشتاقان میرسانید توجه به نقش نشریات سالم در روشن کردن افکار عمومی و آشنا ساختن مردم با موازین درست اخلاقی و اجتماعی و نیز جلوگیری از ایجاد شبهات فکری، اهمیت کار نویسندگان و ناشران آثار دینی را مدلل می سازد و می توان گفت اگر بعد از پنجاه و چند سال حکومت طاغوت، با آن همه ابزارهای تبلیغاتی و رنگین نامههای فسادانگیز و منحرف کننده، در مملکت ما حرکت افتخارآفرین انقلاب اسلامی، سر بر می آورد و نگاههای تحسین مصلحین و مسلمین جهان را جلب میکند، حاصل قلم زدن ها و کوشش های کسانی است که میدان مطبوعات ایران را در برابر نشریات آنچنانی، خالی نگذاشتند درکنار سایر اقدامات روشنگرانه مراجع بزرگ و مقامات علمی مراکز علوم دینی، رسالت ارشاد و هدایت را باتمام وجود انجام دادند و در همین راستا اگر مردم ولایت ما، در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همراه با سایر هموطنان،نقش اساسی دارند و در ردیف یازده شهر پرتنش و پرخاش، نظر زورمندان عصر ظلم را جلب می کند، حاصل تلاش همه کسانی است که در نشر موازین و حقایق اسلام، به هر شکل و ترتیبی کوشیدند و مرحوم غلامحسین مظفری را در این راستا، سهمی است روشن و به همین سبب است که حضرت حجه الاسلام ایمانی، نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه، با احوالپرسی در مرحله بیماری و نیز شرکت در مجالس یابود، بر ارزشمندی حق او تاکید کردند و مردم ولایت با همراهی کامل در همه مراحل، بزرگواری و حق شناسی خود را به اثبات رسانیدند و این هشداری است به همه کسانی که فرصت خدمت دارند و باعث شادمانی آنهایی است که سعادت فردای جامعه را در بیداری و شکوفایی افکار عمومی میدانند.
جراید و مجلات نیز، حق این خدمتگزار صدیق مطبوعات را نادیده نگرفتند و خدمات پنجاه ساله او را ارج نهادند. مجله درسهایی از مکتب اسلام،نشریه دیرینه سال فضلای درگذشت نماینده باسابقه مجله در » حوزه علمیه قم با عنوان از او چنین یادکرد: « کازرون با کمال تاسف اطلاع یافتیم که نماینده محترم و باسابقه » مکتب اسلام و سایر مطبوعات دینی در کازرون، ندای حق را لبیک گفت: وی از اول تاسیس مجله مکتب اسلام، ( ۱۳۳۷ ) به یاری آن شتافت و پخش آن را به سائقه ایمان و علاقه شخصی، بدون توقع، برعهده گرفت و تا آخرین لحظه زندگی با صداقت آن را انجام داد . مرحوم مظفری در کسوت مقدس معلمی بود و با صداقت و پارسایی، این رسالت را پاس می داشت و با پخش مطبوعات دینی در منطقه، می خواست چراغ هدایت و ارشاد را در سطح گستردهتری فروزان بدارد و جمعیت «. بیشتری را از این پرتو زندگی بخش، نورانی گرداند و روزنامه خبر در شماره ۳۷۰۴ خود در روز سهشنبه ۱۱ مرداد خدمتگزار پنجاه ساله مطبوعات دینی در » ۱۳۷۳ زیرعنوان نوشت: « کازرون در گذشت با کمال تاسف خبر یافتیم که آقای غلامحسین مظفری در » کازرون دار فانی را وداع گفته است وی از پنجاه سال پیش که اولین نشریات باعنوان و محتوای اسلامی، در ایران انتشار یافت، به یاری آنها شتافت و کار نمایندگی و توزیع آن را به سابقه ایمان و ذوق شخصی و بی توقع مادی بر عهده گرفت و «. تا آخرین لحظه زندگی، با صداقت انجام داد و مجله رشد معلم که معرف معلمین پرتلاش و تاثیر این پیام آوران رشد و سعادت ملت ما هستند، زیر عنوان ( یاد یاران ) میآورد: مرحوم غلامحسین مظفری، در اسفندماه ۱۳۰۱ مسی در » کازرون به دنیا آمد، دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی متوسطه را در زادگاهش گذراند و در سال ۱۳۲۶ با استخدام در وزارت آموزش و پرورش، به جمع معلمان پیوست . این معلم مخلص، علاوه بر فعالیت درکلاس درس و مدرسه، به دلیل احساس مسوولیت دینی، پخش مطبوعات مذهبی کشور در کازرون را نیز به عهده گرفت و سال های بسیار در این راه تلاش کرد. تماسهای مکرر و پیگیریهای متعدد او باعث شد تابیشتر مجلات مذهبی کشور، که در شهرهای تهران، مشهد، قم، شیراز و اصفهان منتشر می شد به دست علاقهمندان آنها «… در کازرون نیز برسد اما تلاش های روشنگرانه این معلم با اخلاص، با فوت او پایان نیافت چه بازماندگان او علیرغم همه انگیزه های سوداگری، کتابخانه او را که مجموعه گرانقدر اندیشههای دینی و کلکسیونی کم نظیر از جراید و مجلات کتاب های دینی بود یکجا در اختیار اداره محترم ارشاد محل قرار دادند و استفاده از افزون بر دو هزار جلد کتاب و همه مجلات و جراید دینی سالهای بیست به این سو را برای همشهریان خویش، میسر ساختند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد