جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

استفاده از هواپیمای آب‌پاش برای احیای تالاب بختگان یک تخیل است

بختگان

مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست:
استفاده از هواپیمای آب‌پاش برای احیای تالاب بختگان یک تخیل است
ایرن: مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: استفاده از هواپیمای آب‌پاش برای احیای تالاب بختگان و به منظور از بین بردن ریزگردهای شور در زمین‌های کشاورزی یک تخیل است.

مسعود باقرزاده کریمی درباره خشک شدن تالاب بختگان و تبدیل شدن زمین‌های کشاورزی به شوره‌زار گفت: به طور طبیعی وقتی تالابی خشک می‌شود حرکت ذرات آن طبیعی است.
وی با اشاره به ریزگردهای شور و استفاده از هواپیماهای آب‌پاش برای جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی، اظهار داشت: تاکنون نشنیده‌ام که درسطح بین‌الملل از چنین روشی برای احیای یک تالاب و زمین‌های کشاورزی استفاده کنند.
مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به این‌که متوسط تبخیر آب در منطقه بختگان بالا است، گفت: متوسط تبخیر آب سالانه بیش از 3 هزار میلی‌متر است.
وی افزود: در تالاب گاوخونی نیز همین وضعیت را داریم اما در دریاچه ارومیه متوسط تبخیر آب زیر 2 هزار میلی‌متر است چراکه منطقه کوهستانی است اما بختگان در منطقه بیابانی قرار دارد.
باقرزاده کریمی درباره این‌که بختگان منشأ برداشت نمک شده است،‌گفت: از نظر منطق طبیعت دور از ذهن نیست که با خشک شدن یک تالاب ذرات آن حرکت کنند.
وی درباره رهاسازی 80 میلیون متر مکعب آب در بختگان بیان کرد: معمولاً‌ در فصل‌هایی که نیاز کشاوزی به آب کمتر است با توجه به مهاجرت پرندگان آب بیشتری را نیاز داریم.
مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به استفاده بیش از حد آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: متأسفانه باید بگویم که برخی کشاوزان به دلیل آبیاری بیش از حد زمین‌های کشاورزی باعث می‌شوند آب زیادی وارد خاک شود.
وی ادامه داد: آب بیش از حدی که وارد زمین می‌شود نمک‌های خاک را در 40 سانت زیر زمین حل کرده و به روی سطح زمین منتقل می‌کنند.
باقرزاده کریمی با بیان این‌که پس از تبخیر آب شوری و نمک‌‌ها روی زمین‌ باقی می‌مانند، گفت: کشاورزانی که از روش‌های نادرست آبیاری استفاده می‌کنند پشت مسئولان بی‌دانش خود را پنهان می‌کنند.
وی متذکر شد: وزارت کشاورزی هیچ گاه روی اصلاح روش‌های آبیاری کاری نکرده است.
مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: آبیاری بیش از حد زمین‌های کشاورزی باعث شوری زمین می‌شود.
وی در ادامه اظهار داشت: روش آب‌پاشی بوسیله هواپیما را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم؛ با چنین شرایطی کار درست و علمی نیست.
باقرزاده کریمی با بیان این که وسعت بختگان در حدود 200 تا 300 هزار هکتار است، گفت: برای این‌که 10 هزار هکتار آن را آبیاری کنیم و 10 سانت آب ایجاد کنیم باید یک میلیون متر مکعب آب رهاسازی شود که از سوی دیگر به 100 هزار سوت پرواز نیاز دارد.
وی گفت: مطمئن باشید با وضعیت تبخیر آب در بختگان این میزان آب یک ماه هم دوام ندارد.
مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: افرادی که چنین روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنند آرزوها و تخیلات خود را مطرح می‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد