ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
گردشگری سنتی جایی در تیتر اخبار ندارد | |
صحبت از اهمیت گردشگری بسیار شنیده میشود اما پای عمل که به میان آید نشانهای وجود ندارد؛ یکی از این موارد طرح موضوع گردشگری در سرخط خبرها است که در رسانههای کشور دیده نمیشود. در حالی که اهمیت صنعت گردشگری در کشورهایی که سهم عمده درآمد ارزی آنها را گردشگری تشکیل میدهد، در اخبار صدا و سیما و روزنامهها نمایان است. |
گردشگری سنتی جایی در خبر ندارد |
خبرگزاری
میراثفرهنگی ـ گردشگری ـ خبرهای متفاوتی که از طریق رسانههای مختلف
بهویژه صدا و سیما و پس از آن روزنامهها و دنیای وب به اطلاع مردم
میرسد، حاکی از درجه اهمیت خبر نیز میشود اما این رابطه دوجانبه یعنی
نسبت اهمیت خبر و جایگاه آن در سرخط خبرها شاید همواره رعایت نمیشود چرا
که گردشگری بعد از صنعت نفت به عنوان دومین صنعت درآمدزا، البته در دنیا در
سرخط خبرهای کشور دیده نمیشود. و این موضوع علاوه بر رادیو و تلویزیون که
بسیار ملموس است و به ندرت خبری در این باره دیده یا شنیده میشود در
روزنامهها نیز به چشم میآید. زیرا درست است که گردشگری از موارد مطرح در
روزنامهها و مجلات است اما همیشه در صفحات لایی جای دارد و در صفحه اول
دیده نمیشود.
اهمیت موضوع به حدی است که تقریباً همزمان
با روز جهانی گردشگری سال جاری، از سوی سازمان جهانی گردشگری و وزارت
توریسم کشور کرواسی کنفرانسی با عنوان جایگاه توریسم در سرخط خبرها برگزار
خواهد شد. اما چرا در کشورمان گردشگری جایی در سرخط خبرها ندارد، اردشیر
اُروجی کارشناس برنامهریزی فرهنگی گردشگری به خبرگزاری CHN
پاسخ داد: گردشگری در درجه اول به بحث زیرساختها مربوط میشود؛ ابتدا
باید زیرساختها آماده باشد بعد از آن در سرخط خبرها مطرح شود.
طرح گردشگری در خبر، حکم تبلیغ را دارد
وی گفت: طرح موضوع در اخبار، در حقیقت
معرفیکننده کشور و جاذبهها و امکانات گردشگری است که حکم تبلیغات مؤثر را
دارد و میتواند در جهت راهنمایی مردم و انتخاب گزینه بهتر با توجه به
کیفیت ارائه خدمات یا قیمت پایین عمل کند.
اُروجی ادامه داد: در ایران گردشگری همچنان
به شیوه سنتی است و نوع صنعتی آن در کشور شکل نگرفته است. قبل از صنعتی
شدن هم لازم است بازاریابی شده و با دیگران نیز تعامل خوبی داشته باشیم.
رقم گردشگری در کشور بسیار پایین است؛ در سند چشمانداز ذکر شده که ایران
در منطقه خاورمیانه نمونه باشد اما در حقیقت کشور در زمره گردشگرفرستها
قرار دارد.
این کارشناسی برنامهریزی فرهنگی گردشگری
افزود: حدود 6 میلیون گردشگر خروجی داریم؛ بین کشورها رقابت بر سر جذب سهم
بیشتری از این رقم است، دبی، ترکیه، مالزی و... . به علاوه خیلی از کشورها
مانند عربستان بدون صرف هزینه و انجام تبلیغات سالانه حدود 800هزار گردشگر
از ایران دارند. عراق نیز به همین ترتیب بدون صرف هزینه و تلاش برای
بازاریابی و در حالی که برخورد خوبی با مسافران ایرانی ندارد سالی 2 میلیون
گردشگر ایرانی دارد.
اروجی گفت: سوریه نیز از همین کشورهاست که
بیهیچ هزینهای 600هزار گردشگر از ایران دارد. اگر همه این ارقام را با هم
جمع بزنیم و با رقم گردشگری ورودی در حد اعلای خود مقایسه کنیم، حدود 3
میلیون گردشگر بدون بازگشت داریم بنابراین تراز گردشگری ما منفی است که
قطعاً بر اقتصاد و فرهنگ اثرات منفی دارد. در حالی که با وجود درآمد ارزی
حاصل از نفت نباید تراز ارزی منفی باشد.
برخورد حرفهای در بخش خدمات گردشگری دیده نمیشود
اردشیر اروجی معتقد است: بازاریابی و
تبلیغات مناسب نداریم، صنف هتلدار برخورد خوبی نمیکند و به علت شناور
نبودن نرخ ارز، سفر به خارج ارزانتر از سفر داخلی تمام میشود، یعنی سفر
به ترکیه ارزانتر از سفر به شیراز است چون نرخ ارز یک نرخ مصنوعی است در
ضمن آن که کیفیت عرضه خدمات نیز در کشورهای دیگر بالاتر است و افراد شاغل
در این عرصه، برخورد حرفهای با گردشگر دارند. چیزی که در هتل و رستوران و
جاهای دیگر در ایران دیده نمیشود.
اروجی گفت: با این وجود چند سال پیش تلاش
کردیم رادیو گردشگری را راهاندازی کنیم، با معاون صدا و سیما صحبت کردیم و
قرار شد روزی 12 ساعت به این کار اختصاص بدهند و برنامهای بسیار آموزنده
شامل معرفی جاذبههای گردشگری و آموزش شهروندان تهیه شود اما با تغییر
مدیریتها این کار صورت نگرفت.
کارشناس برنامهریزی فرهنگی گردشگری ادامه
داد: در ایران نیاز به مدیریت گردشگری هست زیرا تقاضای سفر بالاست ولی
توزیع نامتعادل سبب درآمد نامتناسب شده است. باید در نظر داشت که گردشگری
داخلی باعث چرخش درآمد میشود و این گردشگر خارجی است که ایجاد درآمد
میکند و البته جذب آن مستلزم تبلیغات مناسب است.
نبودن زیرساختهای تخصصی، یکی از موانع طرح گردشگری در اخبار است
وی خاطرنشان ساخت: اخبار و تیترهای خبری
خوب جاذب گردشگر هستند، به عبارت دیگر تیترهای خبری تأثیر مثبت و منفی در
گردشگری دارند و همواره رشد گردشگری نشان از امنیت بالای آن کشور و خدمات
با کیفیت دارد. مشکل ما در وهله اول مدیریت ضعیف است. در حالی که تبلیغات
منفی بسیار سبب شده تا کشورمان در فهرست مقاصد سفر دنیا نباشد، لازم است
برای خنثی کردن این موضوع با تراستهای گردشگری مطرح در دنیا رابطه داشته
باشیم ولی ما نه آنها را میشناسیم و نه ارتباط داریم.
چندی پیش در خبرها آمده بود که ایران جزو
فهرست مقاصد گردشگری مردم چین قرار گرفت و این در شرایطی است که رده 111 به
ایران اختصاص دارد. وی در پاسخ به خبرگزاری CHN گفت:
فرض کنید که با همین رده گروههای چینی به ایران سفر کنند، چند راهنمای
مسلط به زبان چینی داریم که بتوانند توضیحات لازم را ارائه بدهند. جدای از
این باید کیفیت ارائه خدمات در هتل و حمل و نقل اعم از زمینی و هوایی را
نیز بدان افزود.
اردشیر اروجی در پایان تأکید کرد: گردشگری
میوه توسعهیافتگی با مفهوم توسعه پایدار است به این معنی که طوری حرکت
کنیم که به میراث طبیعی و تاریخی آسیب نزنیم در عین حال به گردشگر خدمات
مناسب و متناسب بدهیم. بعد از آن میتوان گردشگری کشور را در رسانه، که
بسیار در جذب و دفع گردشگر مؤثر است، مطرح کرد. در حال حاضر رادیو سلامت
که تقریباً همزمان با رادیو گردشگری با اختصاص 12 ساعت در سال 83 مطرح
شد، مستقل عمل میکند. |