جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

رودخانه‌های گیلان محل تخلیه زباله شده‌اند

بررسی‌هایی که درخصوص زباله‌های ۳۰شهر استان گیلان از سوی کار‌شناسان محیط زیست این استان انجام شده، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از زباله‌های شهری استان گیلان در حاشیه رودخانه‌ها تخلیه می‌شوند.

به گزارش پارس توریسم، یک کار‌شناس محیط زیست در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا، با بیان این خبر تصریح کرد: تخلیه زباله‌ها در حاشیه رودخانه‌ها ضمن تهدید سلامت عمومی، آلودگی منابع آبی را نیز بدنبال دارد و در طبیعت شکننده این استان یک فاجعه زیست محیطی محسوب می‌شود.

«آسان باقرزاده» با اشاره به نقش اهالی منطقه در ایجاد این آلودگی‌ها افزود: متاسفانه به رغم جمع‌آوری روزانه زباله شهری از جلوی در منازل، مردم نیز عادت کرده‌اند که زباله‌های خود را در حاشیه خیابان یا رودخانه‌ها‌‌ رها کنند.

به گفته این کار‌شناس محیط زیست، در زمان حاضر، روزانه ۵۶۰تن زباله در شهر رشت و ۷۹۸تن زباله در روز در حوزه آبخیز تالاب انزلی تولید می‌شود و یکصد تن زباله شهر انزلی نیز روزانه در مجاورت این تالاب بین‌المللی دفن می‌شود.

«باقر‌زاده» در این رابطه گفت: روزانه ۱۵تن زباله در مجاورت رودخانه خالکایی ماسال دفن می‌شود و محل انباشت موقت زباله‌های صومعه سرا در مجاورت رودخانه ماسوله در نظر گرفته شده است که ۱۵تن در روز در این محل دپو می‌شود و سایر شهرهای گیلان نیز وضعیت مشابهی دارند.

این کار‌شناس با اشاره به وجود زباله‌های بیمارستانی در میان زباله‌های تخلیه شده افزود: بخشی از این پسماند‌ها، زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند و همراه زباله‌های شهری دفن می‌شوند و تعدادی مطب و کلینیک خصوصی هم وجود دارند که هیچگونه مدیریتی در جمع آوری و انهدام زباله عفونی آنها صورت نمی‌گیرد و این زباله‌ها همراه زباله‌ها شهری دفن می‌شوند.

«باقر‌زاده» یادآور شد: متاسفانه تخلیه زباله‌های صنعتی استان نیز فاقد جایگاه مشخص و مدیریت است و این زباله‌های نیز همراه زباله‌های شهری دور ریخته می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد