جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

موسسه گیاه پزشکی هتل‌ و ویلا می‌شود/ نابودی درانتظار ذخیره علمی7

هنوز مدت زیادی از واگذاری ساختمان شیشه‌ای وزارت جهادکشاورزی و تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر نمی‌گذرد که تخریب موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به عنوان بزرگترین ذخایر ژنتیکی گیاهی جهان و منبع علمی تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور برای ساخت هتل و ویلا در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدت زیادی از حراج ساختمان چندین ساله جهاد کشاورزی در بلوار کشاورز و تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر نمی گذرد که اخبار تخریب یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی گیاهی جهان و منبع علمی تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور برای ساخت هتل و ویلا منتشر می شود.

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی  با 20 هکتار مساحت در خیابان یمن و در کنار سالن اجلاس سران قرار دارد و زیر مجموعه ای از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که یکی از سازمانهای تابعه وزارت جهاد کشاورزی است، به شمار می رود.

این مجموعه حاصل 70 سال کار تحقیقاتی و علمی با بیش از 60 آزمایشگاه تخصصی و مرجع و 21 واحد گلخانه ای تحقیقاتی و 45 اتاق حرارت ثابت و اتاق رشد است که نابودی این ذخیره علمی می تواند ضررهای زیادی را به کشاورزی و حفظ نباتات وارد کند.

در این بین وزیر جهاد کشاورزی که باید مدافع مجموعه جهاد کشاورزی باشد در بازدیدی که به همراه علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، علی سعیدلو معاون اموربین الملل ریاست جمهوری، مهدی غضنفری وزیر صنعت، تجارت و معدن انجام شد، موافقت خود را با تخریب این موسسه و ساخت هتل برای برگزاری کنفرانس سران اسلامی اعلام کرده است.

این موضوع تا آنجا ادامه می یابد که علیرغم مخالفت اعضای هیئت عملی پنجشنبه هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی به این موسسه رفته و اقدام به متر کردن و بررسی زمین کرده که ظاهرا این موضوع با مقاومت رئیس موسسه و اعضای هیئت علمی روبرو شده است.

بازدید 4 عضو هیئت دولت از موسسه

یکی از مسئولان موسسه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در مقابل مخالفت رئیس موسسه، خلیلیان دست ای خود را به نشانه موافقت بالا آورد و اعلام کرد که هر کاری می خواهید در اینجا انجام دهید، گفت: این هیئت دربازدید از موسسه گفتند که می خواهیم برای سران کشورها و پادشاه ها در کنفرانس اسلامی هتل و ویلا بسازیم.

وی افزود: اجلاس سران اسلامی هر 2 سال یکبار و به مدت 3 روز برگزار می شود که منطقی نیست برای چنین مدت کوتاهی، یک موسسه عملی تحقیقاتی تخریب شود و زحمات 70 ساله محققان بی نتیجه بماند.

این مسئول با بیان اینکه باید برای تحقیقات علمی ارزش قایل شد، اظهار داشت: برای تصمیم گیری در مورد یک موسسه علمی، نظر 350 نفر از اعضای هیئت عملی با ارزش تر از نظر 3 وزیر است. 

در این بین تماسهای خبرنگار مهر برای گفتگو با رئیس موسسه به جایی نرسید و از سوی کارشناسان موسسه اعلام شد که هرگونه مصاحبه وی از سوی مقامات ممنوع اعلام شده است، همچنین تماسها برای گفتگو با جهانگیر پرهمت معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم بی نتیجه ماند.

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که در خیابان یمن قرار دارد زیر مجموعه هایی مانند سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاه شناسی را در خود جای داده است که یکی از قطبهای تحقیقاتی و علمی در بخش کشاورزی به شمار می روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد