جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

برج های ساعت مکه با کدام هدف، تشخیص دقیق وقت یا دور کردن نظرها ا

 

شاید خیلی‌ها ندانند که دومین برج بلند جهان، اکنون در عربستان سعودی و در شهر مکه و آن هم دقیقا مشرف به خانه خدا ساخته شده است. بر فراز این برج که سال پیش افتتاح شد، ساعت بسیار بزرگی ساخته شده که ابعاد آن ۴۳ متر در ۴۳ متر است؛ چیزی که حتی تصور آن نیز حیرت انگیز است.

بزرگی این ساعت به اندازه‌ای است که از فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری می‌توان آن را مشاهده و ساعت دقیق به وقت مکه را تشخیص داد.

در زمان‌های پنجگانه نماز ۲۱ هزار لامپ سفید و سبز این ساعت به نشانه زمان اقامه نماز روشن می‌شود.

ویژگی برج ۶۰۰ متری ساعت پادشاهی مکه البته فقط مختص ساعت عجیب و غریب آن نیست. این ساعت و برج آن بخشی از یک مجموعه هتل ۷ ستاره است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و می‌تواند یکصد هزار مسافر را در خود جای دهد. بزرگ ترین طبقه مسکونی این هتل در ارتفاع ۴۵۰ متری قرار دارد. در ساخت این ساعت بیش از ۹۰ میلیون قطعه موزائیک و شیشه رنگی به کار رفته است و گفته می‌شود هزینه ساخت این ساعت و برج آن بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است.در این برج همچنین یک نمازخانه بسیار بزرگ با گنجایش ۱۰هزارنفر احداث شده است.

مسوولان سعودی امیدوارند از این به بعد یک و نیم میلیارد مسلمان ساعت‌های خود را به‌جای گرینویچ با ساعت مکه تنظیم کنند، این در حالی است که در طول ۱۲۵ سال گذشته دهکده گرینویچ در انگلیس به دلیل موقعیت جغرافیایی آن به عنوان مبدا تعیین زمان پدیرفته شده بود. با این حال ساخت برجی به این بزرگی درست در کنار خانه خدا گمانه‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌کند. در حالی که تمام دنیا مکه را به خاطر وجود کعبه در آن می‌شناسند، اکنون بسیاری از نگاه‌ها ممکن است به جای کعبه متوجه برج ساعت مکه شود. وانگهی احداث برج ۶۰۰ متری مشرف به خانه کعبه و هتل‌های غول پیکر در کنار آن، قبله مسلمین را کاملا در احاطه خود قرار داده است. هرچند عظمت معنوی خانه کعبه به‌اندازه‌ای است که هیچ ساختمان بشری نمی‌تواند بزرگی آن را در چشم انسان کوچک کند، احداث مجموعه‌های بزرگ در اطراف کعبه این احتمال را تقویت می‌کند که طراحان آن، می‌خواهند کعبه و مظاهر آن کمتر و کمتر دیده شود.

بعضی ها در نگاه اول این کار را تحسین می کنند و بیان می دارند برای پذیرایی از این حجم زائر هیچ راه دیگری وجود ندارد، اما در مقابل بعضی از افراد معتقدند، اولا در مقایسه با مسجد الحرام ابعاد این برج بیش از اندازه بزرگ است و ثانیا در حالی که مسجد الحرام محل عبادت، زهد و تقوی است ساخت چنین برجی اسراف است و بیش از اندازه تجملاتی است. از طرف دیگه در شهرهای قدیمی هم که نظاره می کنیم چه ایرانی و چه عربی و یا هر کشور اسلامی دیگه ای، عمده مساجد و مقابر بر همه عناصر اطرافشان برتری داشتند. به طور مثال در شهر یزد اگر از بام خانه ها نگاه کنید بلندترین ساختمان ها گنبد مساجد است.

تصویر زیر را از تکیه امیرچخماق یزد گرفتم، نکته ای که در بالا گفتم را میتونید مشاهده کنید.

بافت قدیم یزد از تکیه امیرچخماق

بافت قدیم یزد از تکیه امیرچخماق

تصاویر زیر را ببینید تا بهتر متوجه شوید چگونه این برج ها بر کعبه احاطه دارد.

کسانی که فیلم ارباب حلقه ها را دیدند ممکنه شباهتی بین تصویرهای بالا و تصویر زیر درک کنند. فکر نمی کنم این تشابه اتفاقی بوده باشه.

 

منبع:sharnameh.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
شارنامه پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:32 ب.ظ http://sharnameh.ir

سلام
دوست گرامی اولین گام در تحقیق که همان رعایت امانت باشه رو فراموش نکن.
اگر مطلبی را از سایت دیگر درج می کنی حتماً منبع بده.
با تشکر

باتشکر از تذکر شما
بنده این مطلب را درج نکرده بودم اما منبع شما در مورد ساعت مکه درج گردید
اگر باز هم هست خبرم کنید..ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد