جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

هزینه دانشگاه ها پس از هدفمندی یارانه ها 6 برابر شده است !

- معاون اداری و مالی وزیر علوم اعلام کرده افزایش 26 درصدی بودجه دانشگاه ها، پاسخگوی افزایش 5 تا 6 برابری هزینه ها بعد از اجرای قانون هدفمندی نیست

امید سلیمی بنی: پس از مسئولان دانشگاه های غیر انتفاعی، اکنون مسئولان دانشگاه های دولتی نیز می گویند با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار گرفته اند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید با اجرای این قانون، هزینه برخی دانشگاه های دولتی 5 تا 6 برابر شده و این مسئله، باعث "پاسخگو نبودن بودجه" فعلی در برابر هزینه های فزاینده شده است.

پیش از وی نیز رئیس اتحادیه دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیر دولتی در گفتگو با خبرآنلاین، افزایش هزینه دانشگاه های غیر انتفاعی را تشریح کرده بود. به گفته علی آهون منش، افزایش هزینه ها باعث کاهش کیفیت آموزش در برخی از موسسات آموزش عالی غیر دولتی شده و برای همین، وزارت علوم، تعدادی از این مراکز را فاقد حداقل استاندارد تشخیص داده و تعطیل کرده است.

اکنون، معاون وزیر علوم همین موضوع را به زبان دیگری، بیان می کند. به گفته علی اکبر متکان با توجه به افزایش پرداختی به نیروی انسانی شاغل در دانشگاه های دولتی به خصوص فوق‌العاده ویژه استاندان و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رشد بودجه 26 درصدی وزارت علوم، واقعی و پاسخگوی مخارج فعلی نیست.

علی اکبر متکی در توضیح پاسخگو نبودن بودجه‌ آموزش عالی در وزارت علوم گفت: "برخی از دانشگاه‌ها در بحث هدفمندی یارانه‌ها رشد 5 یا 6 برابری هزینه‌ها را داشته‌اند که این موضوع به صورت غیرمستقیم روی همه هزینه‌های آنها اثرگذار است."

این مسئول، در میزگرد خبری امروز خود، وضعیت بودجه هزینه ای وزارت علوم را اینطور تشریح کرد: "بودجه هزینه‌ای وزارت علوم که شامل دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و ستاد وزارت علوم است دو هزار و 222 میلیارد تومان است که این بودجه در مقابل بودجه جاری سال گذشته که یک هزار و 759 میلیارد تومان بود رشد 26 درصدی را نشان می‌دهد. بودجه عمرانی وزارت علوم نیز در سال گذشته 498 میلیارد تومان بوده است که این میزان به 576 میلیارد تومان افزایش یافته است."

اکنون پس از صنایعی مانند کشاورزی و دامداری و سیستم درمان، نظام آموزشی نیز می گوید با افزایش هزینه های چند برابری بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مواجه شده است. هر چند معاون اداری و مالی وزیر علوم، تاثیر این کسر بودجه 5 تا 6 برابری را بر کیفیت آموزش، تشریح نکرد، ولی پیش بینی کاهش کیفیت آموزشی، یعنی مشکلی که برای دانشگاه های غیر انتفاعی پیش آمد، برای دانشگاه های دولتی نیز چندان دور از ذهن نیست.

این کسری در بودجه هزینه ای در حالی عنوان می شود که مسئولان ارشد وزارت علوم، از توسعه کمی و کیفی دانشگاه های استانها در رقابت با دانشگاه تهران خبر داده بودند. طبق برنامه ریزی، دانشگاه‌های سمنان، شاهرود و سیستان بلوچستان باید ظرف چند سال از لحاظ رشد و توسعه علمی و فنی از دانشگاه های پایتخت، پیش بیفتند، بر همین اساس، معاون اداری و مالی وزارت علوم اعلام کرد: " رشد بودجه‌های هزینه‌ای بیشتر برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مناطق محروم بوده است."

همه راهها به معاون برنامه ریزی ختم می شود

معاون اداری و مالی وزیر علوم، از رایزنی خود با معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری برای افزایش بودجه دانشگاه های تحت پوشش این وزارتخانه خبر می دهد. این مقام مسئول نیز مانند مسئولان وزارت بهداشت که برای استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود و تامین بودجه بیمارستانها، راهکاری به جز رایزنی با معاون برنامه ریزی در نظر نداشته اند، اظهار امیدواری می کند "پیش بینی لازم" برای افزایش بودجه هزینه ای دانشگاه ها، صورت گیرد.

متکان همچنین در میزگرد خود ا زانتقال بیش از 130 آموزشکده‌های عالی فنی حرفه‌ای به وزارت علوم خبر داد و گفت: "بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار شد 160آموزشکده فنی حرفه‌ای به صورت رسمی از آموزش وپرورش به وزارت علوم انتقال یابد و در این راستا به جز 26 آموزشکده که دارای بحث‌های فنی و حقوقی هستند، مابقی در اختیار وزارت علوم قرار گرفت."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد