جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

ترکیه؛ موفق ترین کشور در زمینه ی گردشگری در خاورمیانه

ترکیه تا پایان سال جاری میلادی میزبان بیش از ‌٣٠ میلیون گردشگر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که کشور ترکیه در بین کشورهای منطقه خاورمیانه بالاترین میزان رشد درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری را در سال ‌‌٢٠١٠ تجربه کرده و در ماه جولای میزبان نزدیک به پنج میلیون گردشگر بوده، روز گذشته وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور از میزبانی ترکیه از بیش از ‌٣٠ میلیون گردشگر تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش زمان، ترکیه در سال‌های اخیر و براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی یکی از موفقترین کشورهای جهان در جذب گردشگر بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی به یکی از سه مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل شود.

این در حالی است که تعداد گردشگران ترکیه در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال ‌‌٢٠١٠، ‌‌12.5 درصد رشد داشته و این کشور در ماه ژوئن نیز میزبان چهار میلیون و ‌‌٢٨٠ هزار گردشگر، رشد هشت درصدی گردشگرانش در مقایسه با زمان مشابه در سال ‌‌٢٠١٠ تجربه کرده است.

ترکیه در سال‌های اخیر یکی از موفق ترین کشورهای جهان در جذب گردشگر تبدیل شده که حاصل آن رشد چشمگیر درآمدهای این کشور از محل صنعت گردشگری بوده که علت اصلی آن ثبات اقتصادی و سیاسی، سرمایه‌گذاری خارجی و هزینه پایین اقامت در ترکیه است.

اکنون بخش اعظم گردشگران ترکیه از کشورهای «آلمان»، «روسیه»، «انگلیس» و «ایران» بوده و مابقی نیز از کشورهای «بلغارستان»، «هلند»، «گرجستان»، «فرانسه»، «سوریه» و «ایتالیا» هستند، این در حالی است که مقصد ‌‌٣٤ درصد گردشگران ترکیه منطقه گردشگری مدیترانه‌ای «آنتالیا» بوده است.

مقامات صنعت گردشگری ترکیه همچنین از رشد چشمگیر گردشگران این کشور از کشورهای منطقه خاورمیانه خبر داده‌اند که حاصل آن سفر یک میلیون و ‌‌٦٥٠ هزار گردشگر ایرانی، ‌‌٧٥٠ هزار گردشگر سوری و ‌‌١١٣ هزار گردشگر لبنانی به ترکیه بوده است.

البته سال گذشته برای صنعت گردشگری ترکیه سال خوبی بود، این در حالی است که ترکیه تنها کشور جهان در سال ‌‌٢٠٠٩ بود که با وجود وقوع بحران جهانی اقتصادی و شیوع آنفلوآنزا، همچنان شاهد افزایش تعداد گردشگرانش بوده است؛ هرچند که در سال گذشته، مدت‌زمان اقامت گردشگران نسبت به سال‌های قبل، کاهش یافت.

از سوی دیگر، براساس تحقیقی که از سوی آژانس‌های مسافرتی کشور انگلیس انجام شده و نتایج آن در روزنامه‌ صباح ترکیه به چاپ رسیده است، ترکیه یکی از ‌‌١٠ مقصد ارزان گردشگری جهان است و به‌دلیل نرخ مبادله‌ ارز بین پوند انگلیس و لیر ترکیه، ارزان‌ترین مقصد گردشگری برای گردشگران انگلیسی است.

از سال گذشته تاکنون نیز بدلیل هزینه‌ پایین گردشگری سلامت در ترکیه، تعداد زیادی از گردشگران آمریکایی، این کشور را به‌عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات و افزایش سلامت روحی و جسمی خود انتخاب کرده‌اند.

ترکیه سالانه میزبان نزدیک به ‌‌٤٠ هزار گردشگر سلامت است و این امر، درآمدی را حدود ‌‌١٥٠ میلیون دلار برای اقتصاد ترکیه همراه دارد. گردشگران آمریکایی پس از گردشگران عرب، بیش‌ترین پول را در ترکیه خرج می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد