جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

نسخه ی ایرانی

نسخه ی ایرانی "Google earth" آمد؛ قبله یابی از همه جای دنیا



ویژگیهای ژئواستراتژیک خلیج فارس، استحصال روزانه یک میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس توسط کشورهای حاشیه جنوبی، چگونگی آرایش نظامی آمریکا پیرامون ایران، تهیه نرم افزار پایش اطلاعات و افشای ماهیت حقیقی سایت "Google earth" از جمله محورهای گفتگوی مهر با امیر سرتیپ محمدحسن نامی رئیس سازمان جغرافیایی بود.

در ادامه گزیده ای از این گفت و گو می آید: 

  • متاسفانه هم اکنون کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس روزانه یک میلیارد مترمکعب آب را از خلیج فارس با دستگاه آب شیرین کن استحصال می کنند و نمک آب شوری که از این دستگاه خارج می شود را مجددا به خلیج فارس بازمی گردانند. 
  • ضمن اینکه مصرف آب کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اکنون بیش از اندازه شده است و خارج از استاندارد جهانی است و این می تواند یکی از مخاطراتی باشد که در پهنه آبی ما رخ می دهد.

سازمان جغرافیایی برای کنترل ریزگردها چه کرده است؟ 

  • سازمان جغرافیا هم به نوبه خود در حال بررسی طرحی است تا جهان را از این بحران [ریزگردها] نجات دهد. در حقیقت ریزگردها که زائیده تحولات دستکاری طبیعت هستند با جریانات هوای غربی-شرقی در منطقه پراکنده می شوند. کاری که ما کرده ایم مشخص کردن کانونهای این ریزگردهاست.  
  • با استفاده از تصاویر ماهواره ای متوجه شدیم که در حال حاضر 4 نقطه کانونی از ریزگردها در عراق، 3 نقطه در عربستان، 1 نقطه در کویت، 3 نقطه در اردن و 2 نقطه در جنوب سوریه وجود دارد. 
  • نیروهای نظامی که در برخی کشورهای پیرامونی مانند عراق مستقر هستند با انجام مانورها و آزمایشات تسلیحاتی خود مانند انفجار برخی از بمبهایشان که شاید در بسیاری از آن ها از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده باشند به توسعه ریزگردها کمک می کنند. طبق آخرین اطلاعات آمریکا طی چند سالی که در عراق و افغانستان حضور پیدا کرده بالغ بر 400 آزمایش تسلیحاتی انجام داده است که تاثیرات سوء آن بعدها مشخص خواهد شد. 
  • بطوریکه وقتی این نیروها با نفربرها، تانک ها و خودروهای زرهی که دارای مکانیزم خودکششی هستند بر روی رمل مناطق خشک حرکت می کنند موجب تبدیل رمل ها به پودر می شوند. از سوی دیگر در بیشتر این مناطق باران بسیار اندک می بارد و این مسئله موجب شده با وزش کوچک ترین باد رمل های پودر شده یا همان ریزگردها در هوا معلق شوند. 

ارزیابی از آرایش پایگاه نظامی ایالات متحده آمریکا در کشورهای همسایه  

  • آمریکا در حوزه پیرامونی جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و در حدود 30 پایگاه نظامی را در کشورهای همسایه ایران دایر کرده است که از جمله این پایگاهها می توان به پایگاهی در شمال شرقی بغداد، پایگاهی در ترکیه ، پایگاه آموزشی در کویت، پایگاهی در قطر،  پایگاهی در امارات،  پایگاهی در پاکستان،  پایگاهی در افغانستان و هچنین استقرار ناوگان پنجم آمریکا در بحرین اشاره کرد. اخیرا هم درصدد است در برخی از کشورها مانند گرجستان  پایگاه نظامی تاسیس کند. 

آیا سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اشراف کامل اطلاعاتی بر  پایگاه های آمریکا در منطقه دارد؟

  • بله، ضمن اینکه ما در برنامه آمایش سرزمینی و پدافندی تمهیدات لازم هم برای هرگونه فعالیت مشکوک آنها در این  پایگاه ها اندیشیده ایم تا بتوانیم در صورت لزوم اقدام قاطعی را نسبت به آنها انجام دهیم ضمن اینکه علاوه بر رصد اطلاعاتی منطقه خلیج فارس، دریای عمان ، اقیانوس هند و حتی فراتر از آن یعنی دریای مدیترانه را تحت کنترل و نظارت خود داریم. 
  • با توجه به موج بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه و همینطور در کشورهای شمال آفریقا  به راه افتاده است می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتری بین کشور های اسلامی منطقه باشیم. ضمن اینکه کشورهای دنیا هم اکنون بدنبال دست یافتن به اتحاد و همگرایی هستند و این امر نشانده موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است و در آینده هم شاهد موفقیت های بیشتر جمهوری اسلامی ایران در دنیا خواهیم بود. 

مهمترین نرم افزاری که تاکنون طراحی و تولید کرده اید چه نرم افزاری بوده است؟ 

  • تولید نرم افزار تهیه نقشه از تصاویر ماهواره ای بدون برداشت نقاط کنترل، تهیه نرم افزار طراحی نقشه های بزرگ مقیاس بطوریکه بتوان نقشه های دیگر را از آن تهیه کرد. همچنین نرم افزار پایش اطلاعات را تهیه کرده ایم که از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.  
  • با کمک دانشگاه صنعتی مالک اشتر بحث طراحی و تولید سایت های ماهواره ای را هم اکنون در دستور کار داریم. مثلا یک سایت موبایلی را طراحی و احداث کردیم که در منطقه بی نظیر است بطوریکه قدرت مانور ما را دوچندان کرده است چون قریب به اتفاق سایتهای ماهواره ای ثابت هستند و قدرت جابجایی ندارند در حالیکه این سایت متحرک است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد