جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

وضعیت اسفناک میراث هخامنشیان در”انوشیروان”

با وجود احتمال ریزش چارچوب درها بر سر دانش آموزان در مدرسه تاریخی انوشیروان، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری تهران اعلام کرده تا زمانی که ‌اعتباری به این سازمان ابلاغ نشود برای مرمت این مدرسه، کاری نمی‌کند.

به گزارش پارس توریسم ،مدرسه تاریخی انوشیروان که با شماره 5626 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده و طبق قانون،سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی حفظ و نگهداری آن است هم اکنون در وضعیت اسفناکی قرار دارد و هر لحظه نیز احتمال تخریب آن نیز وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تهران در این رابطه به ایلنا می‌گوید:در صورتی‌که این اعتبار به میراث فرهنگی تهران ابلاغ شود این سازمان وارد عمل می‌شود که امیدواریم تا پایان امسال این امر محقق شود.

بهروزجلالی می‌افزاید: کمیته‌های تخصصی از مدرسه انوشیروان بازدید کرده‌اند و با توجه به مشکلات این بنای تاریخی، آن را فهرست در پروژه‌های اضطراری قرار دادند.به گفته وی، بازسازی مدرسه انوشیروان دادگر از برنامه‌های سال 90 میراث فرهنگی تهران است و امسال 2 هزار و 500 پروژه برای مرمت و احیا در کل تهران شناسایی شده که 220 پروژه در اولویت قرار گرفته‌ و مدرسه انوشیروان هم جز این 220 پروژه است.

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این مدرسه با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد چرا برای بهسازی در اولویت قرار نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد:تمامی 220 پروژه که در اولویت قرار گرفته‌اند، پروژه‌های اضطراری‌ هستند.

مدرسه تاریخی انوشیروان در سال 1315 شمسی توسط بانوی خیرخواه زرتشتی ساخته شده که اوایل فقط دانش آموزان زرتشتی در آن تحصیل می‌کردند و مدتی بعد مسلمانان هم در آن به تحصیل مشغول شدند.

معماری این مدرسه با تاثیرپذیری از طرح‌های هنر هخامنشی و ساسانی توسط مارکف معمارروسی ساخته شده است وشباهت زیادی به معماری مدرسه البرز و فیروز بهرام دارد.مقابل در بزرگ مدرسه، سنگ مرمری با طول 1و نیم متر برروی دیوار جای گرفته که تاریخچه دبیرستان در آن نوشته شده است.این مدرسه تاریخی چندسالی است که درمعرض آسیب و فرسودگی قرار دارد و می‌توان با مرمت اصولی و نگهداری مناسب این تهدیدها را کم کرد.مدیر مدرسه انوشیروان نیز در رابطه با مرمت این مدرسه تاریخی گفته است:تا به حال چندین بار میراث فرهنگی از مدرسه بازدید کرده و قرار شده که اعتباری برای مرمت و بازسازی مدرسه بدهند ولی تاکنون هیچ مبلغی در یافت نشده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
0
0
این نشانه مدیریت مدیران ضعیف است که باید تعویض شوند و مدیران شایسته و لایق جای آنان را بگیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد