جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

رتبه 15 ایران در میان 16 کشور توریستی منطقه

بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2011 که در زمینه رتبه بندی شاخص رقابت پذیری در صنعت گردشگری و سفر منتشر شده است، ایران در میان 16 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه پانزدهم را دارد و تنها کشور بحران زده لیبی پس از آن قرار دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، این گزارش نشان می دهد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کشورهای امارات، بحرین، قطر، اسراییل، تونس، عمان، عربستان، اردن، لبنان، مصر، مراکش، کویت، سوریه، الجزایر، ایران و لیبی به ترتیب رتبه های اول تا شانزدهم را در زمینه رتبه بندی شاخص رقابت پذیری در صنعت گردشگری و سفر به خود اختصاص داده اند.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه خود 139 کشور جهان را به لحاظ پارامترهای مختلف مرتبط با گردشگری و سفر بررسی و تحلیل کرده است که نتایج آن در قالب یک کتاب 530 صفحه ای با عنوان «سفر و گردشگری، گزارش رقابت 2011» و عنوان فرعی «فراتر از رکود» منتشر شده است.

 رابرت گرین هیل، افسر ارشد بخش کسب و کار مجمع جهانی اقتصاد در مقدمه ای که برای این گزارش نوشته است، با اشاره به بحران اقتصادی که موجب رکود شدید در صنعت گردشگری جهان برای سال 2009 شده است، پیش بینی کرده کشورهای جهان با عبور از آن رکود در حال بهبود تدریجی شاخص های رقابت پذیری خود در عرصه گردشگری هستند، او در بخشی از این مقدمه نوشته است: «در حال حاضر صنعت گردشگری 2/9درصد تولید ناخالص جهانی، 8/4درصد از کل صادرات جهان و 2/9درصد از کل سرمایه گذاری های جهان را به خود اختصاص داده است: «گرین هیل در ادامه گفته است: نتایج این گزارش نشان می دهد چشم انداز وضعیت صنعت گردشگری جهان را با وجود پیچیدگی های بسیاری که هنوز در برابر این صنعت است، می توان با احتیاطی خوشبینانه ارزیابی کرد.»

 کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد برای محاسبه دقیق اطلاعات و داده ها، این گزارش و اعلام رتبه بندی بیش از 70 شاخص را محاسبه کرده اند، در این گزارش مولفه هایی همچون قوانین خط مشی و مقررات گردشگری و سفر، پایداری محیط زیست، ایمنی و امنیت، درمان و بهداشت، اولویت بندی سفر و گردشگری، زیرساخت های محیط کسب وکار، زیرساخت های حمل و نقل هوایی و زمینی، زیرساخت های گردشگری، زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قیمت ها در صنعت گردشگری و سفر، شاخص های فرهنگی و منابع طبیعی و منابع انسانی در عرصه گردشگری، آموزش و پرورش، در دسترس بودن نیروی کار واجد شرایط، تمایل برای سفر و گردشگری، تعداد اتاق های هتل، تعداد شرکت های بزرگ کرایه ماشین، باز بودن مرزها برای ورود گردشگران، نگرش مردم نسبت به گردشگران خارجی و چندین مورد دیگر را محاسبه کرده اند.

کارشناسان گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد، رتبه همه کشورها و از جمله ایران را در زمینه همه مولفه های محاسبه شده در مقایسه با دیگر کشورها محاسبه و اعلام کرده اند، بر اساس این گزارش در میان 139 کشور جهان کشور ایران رتبه 114 را به دست آورده است. در میان کشورهای همسایه ایران نیز بهترین رتبه در میان 139 کشور به امارات متحده عربی رسیده است که در این رده بندی، کشور سی ام دنیا شده است، پس از آن نیز کشور بحرین رتبه40، قطر رتبه 42، اسراییل 46، تونس 47 و ترکیه رتبه پنجاهم را به خود اختصاص داده اند.

همچنین در این رتبه بندی کشورهای ارمنستان رتبه 90، تاجیکستان 118 و آذربایجان رتبه 83 را کسب کرده اند.

در این گزارش وضعیت دو کشور همسایه ایران در شرق و غرب یعنی افغانستان و عراق محاسبه نشده و از آمارهای آنها در این جدول خبری نیست. تنها کشوری که وضعی به مراتب بدتر از ایران دارد، پاکستان است که با ایستادن در رتبه 125 جدول، 11پله از ایران عقب تر است. تهیه کنندگان گزارش همچنین درصد رشد سالانه ایران را در زمینه صنعت گردشگری و سفر تا سال 2020، 4/4درصد پیش بینی کرده اند، همچنین پیش بینی درصد رشد سالانه تولید اشتغال در این زمینه تا این تاریخ نیز دو درصد اعلام شده است.

در این گزارش، با ارایه بررسی ها و تجزیه وتحلیل های دقیق از نظر شاخص رقابت پذیری در سطح اقتصاد جهانی با تمرکز بر فاکتورها و سیاست گذاری هایی که سبب توسعه و جذابیت صنعت سفر و توریسم در 139 کشور می شود، وضعیت این صنعت به صورت مقایسه ای در کشورهای مختلف در مناطق خود نیز بررسی شده است. اروپا، قاره آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و شمال آفریقا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا از جمله مناطقی هستند که در این گزارش کشورهای آن به صورت جداگانه با هم مقایسه شده اند.

در جدول کلی گزارش، کشورهای سوییس، آلمان، فرانسه، اتریش، سوئد، ایالات متحده، بریتانیا، اسپانیا، کانادا و سنگاپور رتبه های اول تا دهم این جدول را با بهترین شاخص ها به خود اختصاص داده اند. در آن سوی این جدول نیز کشورهای بنگلادش، نیجریه، ساحل عاج، بورکینافاسو، مالی، تیمور شرقی، لسوتو، موریتانی، بروندی، آنگولاو چاد نیز با داشتن بدترین شاخص های رقابت پذیری در زمینه صنعت گردشگری و سفر، رتبه های 129 تا 139 را کسب کرده اند.

ایران با کسب امتیاز 37/3رتبه 114 جدول اصلی گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد را به دست آورد، در حالی که سوییس با داشتن بهترین شرایط از لحاظ مولفه های مورد نظر و با کسب امتیاز 68/5 در رتبه اول نشست و کشور آفریقایی و محروم چاد نیز که رتبه آخر این جدول را دارد، امتیاز 56/2را به دست آورده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد