جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

اختصاص 50 میلیون متر مکعب حق آبه به پریشان و بختگان

اختصاص 50 میلیون متر مکعب حق آبه به پریشان و بختگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : 40 میلیون متر مکعب آب ، اواخر فصل پاییز از سد درود زن به دریاچه بختگان منتقل می شود . ابراهیمی کارنامی افزود :‌ 10 میلیون متر مکعب آب نیز از سد نرگسی به دریاچه پریشان منتقل می شود .

به گزارش کازرون نما به نقل از واحد مرکزی خبر 50 میلیون متر مکعب حق آبه به تالاب بین المللی پریشان کازرون و بختگان شیراز تعلق گرفت. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : 40 میلیون متر مکعب آب ، اواخر فصل پاییز از سد درود زن به دریاچه بختگان منتقل می شود . ابراهیمی کارنامی افزود :‌ 10 میلیون متر مکعب آب نیز از سد نرگسی به دریاچه پریشان منتقل می شود . علاوه بر آن 900 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در اطراف پریشان وجود دارد که برداشت آب از چاه های غیر مجاز ممنوع است و بر روی چاه های مجاز نیز کنتور هوشمند کنترل آب برای محدود کردن برداشت آب از این چاهها بسته می شود .

دریاچه بختگان با 117 هزار و 47 هکتار ، از نظر وسعت دومین دریاچه داخلی کشور است که در جنوب شرق شیراز قرار دارد و از جمله دریاچه های خشک شده استان فارس به شمار می رود . این دریاچه روزی پناهگاه امنی برای بیش از 100 تا 150 هزار فلامینگوی مهاجر به استان فارس در سالهای پر آبی بود.

پریشان هم بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور است که امروز این دریاچه نیز کاملا خشک شده است. استان فارس با 220 هزار هکتار تالاب از استانهای مطرح کشور است . ارژن ، بختگان ، پریشان ، هیرم ، هرم و کاریان ،کافتر و طشک و مهارلو از تالاب استان فارس است که همه آنها خشک و یا با افت شدید آب مواجه هستند .

تالاب ها از یک سو سبب کاهش آفات گیاهی ، جلوگیری از پیشروی گنبدهای نمکی و به راه افتادن سیلاب و گسترش پرورش دام در حاشیه خود می شوند و از سوی دیگر تغذیه آبهای زیر زمینی و چشم اندازهای زیبا را به همراه دارند. تالابها نقش مهمی در پرورش آبزیان ، حفظ ذخایر ژنتیکی جانوری و گیاهی و افزایش کیفیت محصولات باغی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد