جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

رایزنی برای بازگرداندن الواح خشتی از دانشگاه شیکاگو به ایران

ئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از تلاش‌های این سازمان برای بازگرداندن الواح خشتی از دانشگاه شیکاگو به ایران خبر داد و افزود: این اقدام به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و رایزنی‌ها در حال انجام است.

«روح‌الله احمدزاده کرمانی» در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه موزه و گردشگری پیوند دهنده فرهنگ‌ها در جمع خبرنگاران گفت: سازمان میراث فرهنگی در چهارچوب پروتکل‌های بین‌المللی و در چهارچوب تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای مختلف دارد تلاش می‌کند تا از سرقت و حراج اشیای تاریخی و فرهنگی ملت‌ها جلوگیری کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه این یک اصل پذیرفته شده برای جمهوری اسلامی است که پایبند پروتکل‌های بین‌المللی باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه تمام اشیا و اموال تاریخی ملت متعلق به یک حوزه تمدنی، فرهنگی و سرزمینی است، سعی می‌کنیم با هر نوع سرقت و حراج غیر قانونی اشیای فرهنگی تاریخی مقابله کنیم.

به گفته این مقام مسوول مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تشکیل یک کمیته، مکمل اقدامات سازمان میراث فرهنگی در سال‌های اخیر باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل برگزاری نمایشگاه هفته‌های فرهنگی ایران در سایر کشور‌ها و نبود فرصت سایر کشورها برای نمایش آثار فرهنگی اشان در ایران، یادآور شد: توسعه ارتباطات میان موزه‌های ملی کشورها در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و با همت موزه ملی به عنوان تابلوی میراث فرهنگی ایران حتما موزه‌های مشترک بین کشورها و موزه‌های ایران در دیگر نقاط جهان ایجاد خواهیم کرد ضمن اینکه میزبانی موزه کشورهای مختلف را در ایران نیز شاهد خواهیم بود.

«احمدزاده کرمانی» خاطرنشان کرد: سعی داریم از طریق رایزن‌های فرهنگی، با مشارکت فعال سفیران کشورهای مختلف در ایران و سفرای کشورمان در کشورهای مختلف اقداماتی در این بخش صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه زمینه‌های خوبی در کشورهای عضو اکو، سازمان کنفرانس اسلامی و سایر کشورهای دنیا وجود دارد، بیان داشت: پیگیری‌ها به طور جدی در حال انجام است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی بر تاراج و خروج غیر قانونی بخشی از تاریخ و ظرفیت میراث کشور در سال‌های قبل از انقلاب تأکید کرد و گفت: با وجود اثبات تعلق این اشیا به ایران اکنون بخشی از آن‌ها در اختیار افراد سودجو و دلال است.

او با بیان اینکه هم اکنون در حال مجاب کردن برخی کشورها در خصوص تعلق این آثار به بشریت است، ادامه داد: این‌ها سرمایه جهانی است و ایران به عنوان نقطه تاریخی، متعلق به همه جهان و میراث تاریخی و فرهنگی است و در گام نخست سعی می‌شود از طریق گفتگو آثار متعلق به آن از کشورها بازگردانده شود.

«احمدزاده کرمانی» خاطرنشان کرد: در گام بعد مجلس می‌تواند در قالب بودجه سنواتی، اعتباراتی را برای خرید و برگرداندن اموال در نظر گیرد.

به گفته معاون رئیس جمهور مذاکرات با کشورهای اطراف ایران که به واسطه جنگ‌ها دچار بحران شده همچون عراق و افغانستان در حال انجام است.

او اضافه کرد: ابنیه و بافت‌های تاریخی کشور افغانستان نیز دچار آسیب شده و هیأتی را برای مذاکرات در راستای جلوگیری خروج اشیا از افغانستان به این کشور اعزام کرده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور یادآور شد: آنچه حائز اهمیت است، کشورهای عضو اکو است که شامل حوزه تمدنی ایران قدیم و به خصوص ایران بعد از اسلام از جمله افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه می‌شود.‌‌

او در خصوص جابجایی مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برخی استان‌ها گفت: عوض شدن یک مدیر به معنای ضعف او نیست بلکه این اقدام در راستای مشاهده رویکردهای بهتر انجام می‌شود و امری طبیعی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد