جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تخصیص یکصد میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بافت تاریخی محوطه ه

رای ساماندهی بافت تاریخی محوطه هگمتانه خبر داد.

دکتر«روح الله احمدزاده کرمانی» در جریان چهارمین سفر استانی هیات دولت به همدان در نشست خبری که در هتل بین‌المللی باباطاهر استان برگزار شد، در خصوص تملک تپه هگمتانه تأکید کرد: تاکنون 100 میلیارد ریال اعتبار برای محوطه تاریخی و ساماندهی بافت تاریخی هگمتانه اختصاص یافته که 95 میلیارد ریال آن جذب شده است. هم‌چنین خریداری 130 پلاک تجاری و مسکونی نیز صورت گرفته است که در تلاش هستیم به حرائم فرهنگی هگمتانه اضافه شود.

این مقام مسوول در سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم روند تملکات سریع‌تر و کاوش‌های باستان شناسی نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ادامه گفت: روند ورود گردشگران خارجی رو به رشد است و علی‌رغم تحریم‌های صورت گرفته و هجمه‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران، میزان ورود گردشگران به کشورمان افزایش یافته است.

او افزود: میانگین رشد سالانه جهانی ورود گردشگر 5/3 درصد اعلام شده که این رقم در کشور ما 5/13 درصد بوده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری مسلمان است و باید با برجسته‌تر کردن ظرفیت‌های اسلامی خود به جذب گردشگر بپردازد، گفت: اگر فشارهای سیاسی خارجی از میان برداشته شود، ایران بالاترین میزان گردشگران جهان را خواهد داشت.

«احمدزاده کرمانی» تصریح کرد: دور چهارم سفرهای استانی هیأت دولت براساس تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری میزان اجرایی شدن و تحقق مصوبات سه دوره سفر گذشته آغاز شده است.

او بازخوانی برخی از مشکلاتی که در سفرهای گذشته بررسی نشده‌اند را از دیگر اهداف دور چهارم سفرهای هیات دولت دانست و ادامه داد: رویکرد دولت در این سفرها فرهنگی است و بنا بر تأکید رئیس جمهور هم‌اکنون هفته‌های فرهنگی استان‌های مختلف کشور در حال برگزاری است تا فرصتی برای برجسته کردن ظرفیت‌های هنری، تاریخی و میراثی فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به عنوان نماینده تام‌الختیار رئیس جمهور به استان همدان سفر کرده بود ، گفت: در این سفرها از نزدیک با شهرستان بهار و مشکلات ساکنان این شهرستان آشنا شدیم.

او با تأکید بر اینکه مجموع مصوبات سفر‌های گذشته هیأت دولت به این استان 28 مصوبه بوده است، افزود: در نخستین سفر 11، در دومین 8 و در سومین دور سفرهای استانی 9 مصوبه در این استان به تصویب رسیده است.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به اجرای 100 درصدی مصوبات سفرهای هیات دولت به همدان، اظهار داشت: بخشی از این پروژه ها هم اکنون در حال انجام و بخشی دیگر در حال اتمام است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تملک محوطه تاریخی لائودیسه نهاوند، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته 7 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال جاری و همین مقدار نیز در سال 91 برای تملک این محوطه اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه موانع اجرایی تغییر کاربری کاروانسرای فرسفج و تاج آباد در این سفر محقق شد، ادامه داد: این کاروانسراها در آینده به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل خواهند شد.

او با اشاره به اعطای تسهیلات گردشگری با هدف توسعه زیرساخت‌های استان همدان، یادآور شد: 28 منطقه نمونه گردشگری در همدان به تصویب رسیده که دولت در حال توسعه زیرساخت‌های آن‌هاست و سپس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

«احمدزاده کرمانی» خاطرنشان کرد: هم اکنون 2 هزار و 400 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان همدان انجام شده است.

او با بیان اینکه روند توسعه سرمایه‌گذاری در این استان در حال شتاب گرفتن است، اضافه کرد: با وجود این، هنوز به شرایط ایده آل دست نیافته‌ایم.

نماینده تام‌الختیار رئیس جمهور در شهرستان بهار ورود کالای قاچاق به کشور را از جمله معضلاتی دانست که باید از طریق کنترل مجاری غیررسمی با آن مقابله کرد و گفت: مردم نیز با بررسی، اصالت سنجی و خریداری نکردن تولیدات خارجی می‌توانند یاری بخش صنعتگران، به ویژه سفالگران لالجین، باشند.

معاون رئیس جمهور در خصوص حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای اجرای اهداف سازمان میراث فرهنگی اقدام به برگزاری نمایشگاه در سایر کشورهای جهان می‌کند که در بسیاری از این نمایشگاه‌ها غرفه‌ای را به عرضه و معرفی صنایع‌دستی ایران اختصاص می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ثبت جهانی گنبد قابوس، موسیقی و اقوام ایرانی و جنگل های حرا را از جمله پرونده‌های پیش‌روی این سازمان دانست و یادآور شد: غار علیصدر هم گزینه مناسبی برای ثبت جهانی است که مراحل ثبت آن باید آغاز شود.

«احمدزاده کرمانی» از ادامه فعالیت‌ها برای راه‌اندازی موزه منطقه‌ای غرب کشور به میزبانی استان همدان خبر داد و بیان داشت: راه‌اندازی این موزه از مصوبات دور نخست سفرهای هیات دولت به شمار می‌رود که اعتبار 35 میلیارد ریالی برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تا به حال 20 میلیارد ریال از این اعتبار هزینه شده که با توجه به حجم کار و اهمیت این موضوع به نظر می‌رسد راه‌اندازی موزه منطقه‌ای غرب کشور به صرف زمان بیشتری نیازمند است.

«احمدزاده کرمانی» تصریح کرد: همچنین راه‌اندازی گنجینه اشیای استان یکی دیگر از مصوبات دور نخست سفرها محسوب می‌شود که همزمان با موزه منطقه‌‌ای غرب کشور آغاز شده و تا به حال 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مقام مسوول در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت فعالان رشته مبلمان منبت به عنوان یکی از رشته‌های بومی و مزیت دار استان‌ و نیز وضعیت صادرات این تولیدات بیان داشت: بیش از 6 هزار و 500 کارگاه مبلمان منبت در همدان فعالیت می‌کنند. اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که حجم صادرات با حجم سرمایه‌گذاری در این عرصه هم‌خوانی ندارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد بازارسازی برای مبلمان منبت در کشورهایی که این گروه از تولیدات آنجا از اقبال بیشتری برخوردار است و نیز ارائه تسهیلات به صنعتگران و هنرمندان فعال در این رشته با رویکرد راه‌اندازی خوشه تولیدی و صادراتی مبلمان منبت، به حل مشکلات فعالان این هنر- صنعت کمک خواهد کرد.

او در ادامه به وضعیت گاز رسانی کارگاه‌های سفال لالجین اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بالارفتن قیمت نفت سفید، پیشنهاد سازمان میراث‌فرهنگی کشور برگزاری نشستی با حضور شرکت گاز و معاونت صنایع‌دستی و تأمین بخشی از هزینه‌های گاز رسانی توسط صنعتگران و بخشی دیگر توسط شرکت گاز است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: سازمان میراث‌فرهنگی کشور بسته حمایتی هدفمندسازی یارانه‌ها را تهیه کرده است تا نسبت به کاهش تعرفه سوخت این کارگاه‌ها که در حال حاضر هم‌ردیف واحدهای صنعتی محاسبه می‌شود، اقداماتی صورت گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد