جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

پیکر «پدر برق ایران» تشییع شد

پیکر «پدر برق ایران» تشییع شد


پیکر مهندس تیمور لکستانی، «پدر برق ایران» و از بنیانگذاران دانشگاه صنعتی شریف که روز دوشنبه دوم آبان ماه جاری بر اثر سکته مغزی درگذشت، صبح پنجشنبه 5 آبان ماه تشییع شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، پیکر مرحوم مهندس لکستانی در مراسمی که ساعت 9:30 صبح امروز با حضور جمعی از مسؤولان فعلی و پیشین صنعت برق، شماری از استادان، دانشجویان به همراه اعضا و رییس هیأت مدیره کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، از مقابل دانشکده فنی این دانشگاه تشییع و پس از انتقال به بهشت زهرا (س)، در قطعه «نام‌آوران» به خاک سپرده شد.

مهندس تیمور لکستانی در سال 1294 در شهر سلماس به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز در سال 1313 به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در زمره 10 نفر اول پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

لکستانی که از شاگردان دانشمند فقید پروفسور حسابی بود، جزء نخستین گروه مهندسان برق دانش‌آموخته دانشگاه تهران به شمار می‌رفت که پس از فراغت از تحصیل به صنعت برق کشور ملحق شد.

وی را به خاطر خدمات متعهدانه‌اش به صنعت برق کشور و نقش تاثیرگذار در توسعه شبکه برق تهران، «پدر برق ایران» لقب داده‌اند.

مهندس لکستانی در زمان حضور مهندسین چک در کارخانه برق تهران توانست با سختکوشی و تلاش مجدانه، با مطالعه پنهان نقشه‌های فنی و فراگیری تخصص لازم برای اداره برق پایتخت، امور حساس آن را به همراه چند تن دیگر از مهندسان ایرانی بر عهده گرفته و صنعت برق را از حضور مهندسان چک بی‌نیاز و آنها را وادار به ترک کارخانه کند.

وی همچنین تلاش فراوانی برای انتقال دانش و تجربیات صنعت برق به دانشجویان و مهندسین جوان در طول سال‌های فعالیت خود کرد و پس از انتصاب به ریاست شبکه برق تهران در سال 1326، در توسعه این شبکه نقش بسیار تاثیرگذاری داشت.

لکستانی همچنین از پایه‌گذاران دانشگاه صنعتی شریف بود که در سال‌های 1345 تا 1359 عضو هیات امنا بوده و معاونت فنی این دانشگاه را برعهده داشت.

وی که بر اثر سکته مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شده بود، سرانجام روز دوشنبه، دوم آبان ماه جاری در سن 96 سالگی، دار فانی را وداع گفت.

مراسم یادبود مرحوم لکستانی، از ساعت 16 الی 17:30 روز شنبه 7 آبان ماه در آمفی‌تئاتر دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در امیرآباد شمالی برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد