جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

فاجعه پسروی دریاچه ارومیه ؛ بادهای نمکی کشاورزی آذربایجان را تهد


رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: پسروی دریاچه ارومیه موجب شور شدن آب چاههای اراضی کشاورزی اطراف و تهدیدی برای فعالیت کشاورزی در آن اراضی شده است.

"محمدیان"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: 600 هکتار از اراضی استان در حاشیه دریاچه واقع شده‌اند.

وی تصریح کرد: شهرستانهای ملکان، بناب، عجبشیر، آذرشهر و شبستر در این محدوده قرار دارند و زارعان آنها از فعالیت بازمانده‌اند.

محمدیان اظهار کرد: بادهای نمکی حاصل از این پسروی، خطری جدی برای کشاورزی استان است.

وی افزود: استفاده بهینه از آب، رها کردن مابقی آب به دریاچه و جلوگیری از کشاورزی در حاشیه دریاچه از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان، به کشاورزان توصیه شده است.

محمدیان، ضمن بازگو کردن هدف استفاده از آب دریاچه ارومیه، یادآور شد: بیشترین فعالیتهای حوضه آب و خاک سازمان در حاشیه دریاچه ارومیه است که به نوعی با هدف استفاده بهینه از آب انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به متوسط بارندگی در استان، ادامه داد: متوسط بارندگی استان 250 میلی‌متر است و به عنوان یک استان نیمه‌خشک محسوب می‌شود و با توجه به اینکه در دو سوم از اراضی استان زراعت دیم انجام می‌شود، به بارندگی وابستگی داشته، در صورت فقدان بارندگی، خسارت می‌بیند.

وی افزود: خرد بودن اراضی کشاورزی استان نیز از مشکلات بزرگی است که راهکارهایی از قبیل مکانیزه کردن و توسعه شبکه‌های آبیاری و... برای برطرف کردن این مشکل اندیشیده شده است.

محمدیان با مهم دانستن فعالیتهای ترویجی، تاکید کرد: اقدامات ترویجی و اجرای قانون جلوگیری از خرد شدن و یکپارچه‌سازی اراضی در رفع این مشکل برای کشاورزی استان موثر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد