جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

دانش شهر - شماره ۳۷ (مفاهیم پدافند غیرعامل در مدیریت شهری با تمر


» دانش شهر - شماره ۳۷ (مفاهیم پدافند غیرعامل در مدیریت شهری با تمرکز بر شهر تهران)
دانش شهر - شماره ۳۷ (مفاهیم پدافند غیرعامل در مدیریت شهری با تمرکز بر شهر تهران)
انسان از ابتدای خلقت خود و شروع زندگی در این جهان با پدیده تهدید روبرو بوده است و همواره تلاش می نموده تا تعادلی بین تهدیدات متصوره و نیازمندی های انسان به امنیت برقرار نماید. این تلاش یک جهاد همیشگی و دایمی بوده و انسان همواره توانسته است بر تهدیدات غلبه نماید. هرچه ماهیت و فناوری حامل تهدید رشد کرده و متحول شده، شکل و ماهیت تهدید و چارچوب و محتوی دفاع نیز تغییر کرده است، به عبارتی دیگر اساسی ترین عنصر تهدید و تحول در ماهیت تهدید را می توان فناوری حامل تهدید بیان کرد. 
پدافند غیرعامل به عنوان یکی از موثرترین و پایدارترین روش های دفاع در مقابل تهدیدات از قدمتی به بلندی تاریخ بشر و به قدمت مبارزه و دفاع برخوردار می باشد. پدافند غیرعامل به عنوان بخشی از دفاع همه جانبه، سابقه ای طولانی در تاریخ بشر دارد. شکل گیری قبایل بدوی در برابر نزاع ها و درگیری ها، با پناه جستن به غارها و حفره ها و نیز شکل گیری تمدن های اولیه با احداث قلعه، برج، بارو و جان پناه در برابر تهاجمات دشمن همراه بوده است. 
با گسترش و نفوذ سلاح ها در سده های اخیر، تنوع و دامنه جنگ ها نیز گسترش یافته است. با پیشرفت فناوری و حضور فناوری در حوزه های نظامی، تهدیدات از حوزه نظامی به سایر حوزه ها توسعه یافت، به این مفهوم که دیگر نمی توان تهدید را صرفاً در حوزه نظامی در نظر گرفت و به نوعی به یک عنصر چندوجهی مبدل شده است. تجارب دفاع مقدس، جنگ های اخیر در کشورهای یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لبنان، غزه و... موید انهدام مراکز حیاتی و حساس واقع در عمق سرزمین توسط دشمن و تأثیرگذاری در اراده ملت و توان اقتصادی- سیاسی کشور هدف می باشد. 
در این گزارش در ابتدا، اصول و مبانی پدافند غیرعامل در کشور عنوان شده و در نهایت با توجه به حساسیت کلانشهر تهران، پدافند غیرعامل شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. 


لینک دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد