جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

ماهیان زینتی دیگری را جایگزین ماهی قرمز کنیم/ وجود بیش از 100 گ


مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان:

ماهیان زینتی دیگری را جایگزین ماهی قرمز کنیم/ وجود بیش از 100 گونه ماهی زینتی در کشور


به‌دلیل بالا بودن تنوع ماهیان زینتی در کشور، قدرت انتخاب مردم برای جایگزینی ماهی قرمز در سفره‌های هفت‌سین وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: استفاده از ماهی قرمز برای سفره عید از سالیان دور است که در ایران رواج پیدا کرده است. اما باید گفت که می‌توان از دیگر آبزیان نیز برای این سفره استفاده کرد.

دکتر کاظم عبدی افزود: سازمان دامپزشکی کشور توصیه می‌کند که به جای ماهی قرمز بهتر است از آبزیان مقاوم‌تر مانند اسکار یا فایتر استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: ماهیان گوشتخوار فوق مقاوم به انواع بیماری‌ها بوده و حتی در یک استکان آب نیز می‌توانند زنده بمانند. این در حالی است که ماهیان دیگر حداقل به دو لیتر آب نیاز دارند و از نظر بیماری نیز در معرض خطر هستند.

 

تولید 132 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور طی سال گذشته

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان ادامه داد: در سال 90، 132 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید شد و علاوه بر آن 13 میلیون قطعه نیز وارد شد.

عبدی تصریح کرد: در ایران تنوع گونه‌ای بسیاری در زمینه ماهیان زینتی وجود دارد که تعداد آن به بیش از 100 گونه می‌ر‌سد، بنابراین مردم قدرت انتخاب بالایی دارند و می‌توانند به جای ماهی قرمز از انواع دیگر آبزیان استفاده کنند.

وی یادآور شد: برای مردم ایران رنگ قرمز ماهی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این در حالی است که ماهیان زینتی دیگر نیز دارای رنگ‌های بسیار متنوع و قرمز هستند.

عبدی درباره فرآورده‌های شیلاتی تولیدشده در کشور تأکید کرد: آبزیان تولیدشده در ایران در لیست A صادرات دنیا قرار دارند و از لحاظ سلامت، کیفیت و ایمنی در بالاترین رده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر ماهیان زینتی، گونه‌های دیگر آبزیان و فرآورده شیلاتی دیگر نیز تحت نظارت در تمامی مراحل هستند و از لحاظ بهداشت و سلامت در رده بالایی قرار دارند./

 

خبرنگار: مژگان ستار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد