جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

برخورد قاره ها باعث زلزله مرگبار در بوشهر شد/ تکرار فاجعه ی بم د

مرکز بررسی های زمین شناسی امریکا:

برخورد قاره ها باعث زلزله مرگبار در بوشهر شد/ تکرار فاجعه ی بم در روستاهای بوشهر

زلزله بوشهر زلزله ای بود که در آن زمین در یک طرف گسل به سمت عمودی بالا و به سمت طرف دیگر حرکت کرد و در نتیجه مسیر بین دو طرف کوتاه شد...زلزله شش ریشتری در برابر ساخت و ساز بی کیفیت و ضعیف می تواند بسیار ویرانگر باشد
 


ان بی سی نیوز نوشت: تصادم قاره ای موجب زلزله مرگبار در بوشهر ایران شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir، بیل بارن هارت متخصص ژئوفیزیک در مرکز بررسی های زمین شناسی امریکا گفت: زلزله ی 6.3 ریشتری در جنوب رشته کوه های زاگرس، مقیاسی حیرانگیز بود که نشان دهنده مرز بین صفحات تکتونیکی عربستان و اوراسیا است.

صفحه ی عربستان سالانه حدود 0.4 اینچ به سمت شمال حرکت می کند، و شبه جزیره ی عربستان را که به شکل پوتین می باشد را به سمت صفحه ی اوراسیا فشار می دهد.

به گفته ی بارن هارت، درست به مانند رشته کوه های هیمالیا که ارتفاع بلندش و تکتونیک های پیچیده اش نشان دهنده ی تصادم بین صفحات ارواسیایی و هندی است، رشته کوه های زاگرس ها دارای گسل های مختلفی است.

این پژوهشگر آمریکایی اضافه کرد: زلزله بوشهر زلزله ای بود که در آن زمین در یک طرف گسل به سمت عمودی بالا و به سمت طرف دیگر حرکت کرد و در نتیجه مسیر بین دو طرف کوتاه شد.

در رشته کوهای زاگرس ایران، لایه های نمکینی وجود دارد که درست به مانند یخچال های طبیعی در حرکتند.

بارن هارت تاکید کرد که به لطف سابقه طولانی این منطقه در وقوع زمین لرزه، زلزله 6.3 ریشتری برای جنوب غربی ایران غیرعادی نبود.

وی تصریح کرد: درجه ی زلزله در امتداد مرز صفحات به طور معمول بین 5.5. تا 6.3 ریشتر است و وقوع زلزله های کوچک تر، از 4 تا 5 ریشتر در این منطقه بسیار عادی است.

این پژوهشگر مرکز زمین شناسی آمریکا گفت: زلزله شش ریشتری در برابر ساخت و ساز بی کیفیت و ضعیف می تواند بسیار ویرانگر باشد

وی اظهار داشت: زمانی که زلزله ای نیمه سنگین در نزدیکی شهرهایی که استحکام ساختمان ها در آن ضعیف است، اتفاق می افتد، میزان لرزش، افراد را به حیرت وامی دارد. برای همین است که زلزله بم بسیار تخریب گر و مرگبار همینطور بود.

به گزارش انتخاب، گفتنی است، رشته کوه های زاگرس حاصل یک فعالیت تکتونیکی یعنی برخورد دو صفحه تکتونیکی اوراسیا و عربستان هستند. این چین خوردگی متوقف نشده و دگرگونی زمین در غرب ایران و منطقه زاگرس همچنان ادامه دارد. چین خوردگی های متعدد و وجود گنبدهای نمکی فراوان، زاگرس را به منطقه ای نفت خیز تبدیل کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد