جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تغییرات آب و هوایی، پرواز هواپیماها را دشوارتر می کند


پرواز هواپیماها بر فراز اقیانوس اطلس شمالی به واسطه تغییرات آب و هوایی می تواند در آینده دشوارتر باشد. تا پیش از این هواپیماها با وزش بادهایی قوی در این منطقه مواجه بوده، اما نتایج پژوهشی به رهبری دانشگاه ردینگ در انگلیس حاکی از تجربه آشفتگی‌های هوایی بیشتر در دالان هوایی اطلس شمالی است.  

تغییرات آب و هوایی، پرواز هواپیماها را دشوارتر می کند

این پژوهش که در نشریه "نیچر کلایمت چنج" منتشر شده نشان می دهد تا اواسط قرن حاضر شرایط پروازی سخت‌تر و تکان‌های شدیدتر نسبت به گذشته در انتظار هواپیماها و مسافران خواهد بود. این در شرایطی است که آشفتگی‌های هوایی نتایجی بدتر از اختلال در ارائه خدمات حین پرواز داشته و هر ساله موجب مجروح شدن صدها مسافر و خدمه پرواز می شوند.

ه گفته دکتر "پل ویلیامز"، استاد دانشگاه ردینگ، اگر پروازها به جای ورود به مناطقی که دارای آشفتگی هوایی زیاد هستند، قصد دور زدن آنها را داشته باشند، مصرف سوخت و در نتیجه هزینه‌های پرواز افزایش می یابد. افزایش هزینه‌های سوخت نیز شرکت‌های هوایپیمایی را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت این مسافران هستند که باید بلیط‌های گران‌تری را خریداری کنند.

طی این مطالعه پژوهشگران توجه خود را بر دالان هوایی اطلس شمالی متمرکز کرده که روزانه حدود 600 پرواز بین آمریکا و اروپا از آن عبور می کنند. بررسی های انجام شده نشان می دهند میزان تراکم دی اکسید کربن اتمسفری در این دالان دو برابر شده و آشفتگی‌های گزارش شده در آن از سال 1958 تاکنون به میزان 40 تا 90 درصد نسبت به سطوح پیش از سال 1958 افزایش داشته‌اند.

 منبع گزارش: زیست نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد