جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

مدل چرخه گردشگری باتلر


 

مدل چرخه گردشگری باتلر

 

 

        باتلر مدل خود را در توسعه تفریحگاهها و مکانهای گردشگری در سال 1980 ارایه کرد و با توجه به تحقیقاتی که انجام داد در مدل خود از مفهوم (چرخه حیات تولید) (چرخه زندگی مقصد) استفاده کرده است. باتلر برای توسعه گردشگری  5 مرحله مختلف را برمی شمارد:

 

۱- اولین مرحله در فرآیند توسعه گردشگری مرحله « کشف» است. باتلر عقیده دارد که برای یک شهر تعداد معدودی گردشگر وجود دارد و اثرات اقتصادی گردشگری کم است.

 

۲- این مرحله افزایش فعالیت های گردشگری است. در این مرحله تعداد گردشگران شروع به افزایش می کند. در این مرحله معمولاً گردشگران مدت اقامت کوتاهتر اما با تعداد بیشتری به یک مکان مقصد می آیند.

 

۳- در مرحله توسعه؛  رشد سریع گردشگر و تغییرات دراماتیک در همه جنبه های بخش گردشگری در یک مدت زمان نسبتاً کوتاه بوجود می آید. این مرحله نیز مانند سایر مراحل مدل به صورت انتقالی صورت می گیرد تا اینکه به سرعت صورت گیرد.

 

۴- این مرحله با عنوان « تحکیم بخشی» نامیده می شود. در این مرحله نرخ رشد گردشگران و سایر فعالیت های مربوط به گردشگری کاهش می یابد گرچه تعداد واقعی گردشگران درحال افزایش است.

 

۵- مرحله رکود مرحله بعدی است که به آن مرحله اشباع نیز گفته می شود. در مرحله رکود مشکل افزایش ظرفیت بر یا ظرفیت بیش از اندازه شکل می گیرد و این مساله سبب زوال محصول گردشگری می شود.

 

۶- ممکن است مرحله رکود برای مدتی وجود داشته باشد و پس از آن، ممکن است دو حالت افزایش و یا کاهش در تعداد گردشگران مراجعه کننده به وجود آید. حالت کاهش زمانی وجود می آید که گردشگرانی که مکرر می آیند با محصولاتی که عرضه می شود راضی هستند.

 

۷- مرحله نوسازی: که منظور از آن، تجدید ساختار مقصد است. در مدل باتلر اینگونه شرح داده می شد که بعد از مرحله رکود؛ مرحله تجدید ساختاری اتفاق می افتد. به عقیده باتلر تجدید ساختار زمانی اتفاق می افتد که محصولات جدید گردشگری عرضه شده و یا تصوری جدید متفاوت از مقصد برای مردم بوجود آید.

 

 

      برای دریافت مطالب بیشتر درباره این مدل، دو فایل به صورت پاورپوینت جهت دانلود ادر زیر ارائه شده است.

 

 

 مدل باتلر (فایل اول)

 

این فایل توسط خانم فهیمه (سوفی) طوافی، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، تهیه شده است.

 

حجم فایل: ۹۴۵ کیلوبایت

 

 

 

مدل باتلر (فایل دوم)

 

این فایل توسط آقای یونس قاسمی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: ۹۵۵ کیلوبایت

 

با تشکر از آقای اکبر قنات باری، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد