جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران

قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران

ادامه مطلب ...

● پای صحبت دکتر منصوره طاهباز؛ معماری همساز با محیط، تجلیگاه شهو

پای صحبت دکتر منصوره طاهباز؛ معماری همساز با محیط، تجلیگاه شهود ایرانی
Bahram Hooshyar Yousefi بهرام هوشیار یوسفیدکتر منصوره طاهباز، لیسانس و فوق لیسانس و دکتری را در رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده؛ تبحرش را در مبحث معماری همساز با محیط مدیون تلمذش نزد دکتر محمود رازجویان که از اساتید درجه اول این وادی در ایران است و از اولین ها در این عرصه، می داند و حاصل سال های شاگردی البته به صورت کتابی تحت عنوان "خورشید و جهت گیری ساختمان" طی همان سال های اوایل دهه 60 به چاپ رسیده است.

ادامه مطلب ...

روستای دشه

روستای دشه





روستای دشه یا دژه که یکی از روستای تاریخی و فرهنگی شهرستان پاوه در 5 کیلومتری پاوه قرار دارد ویژگیهای این روستا از نظر بافت معماری و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بوده و در حصار کوه بلند آتشکده یا آتشگاه که مکانی تاریخی است و روبروی دخمه های حفاری شده در دل صخره های کوهستانی روستا قرار دارد این روستا داری آبشاری بسیار زیبا بوده و چشمه پر آب هانه کوهان که یکی از شاهکارهای خلقت است در پایین این روستا قرار دارد منطقه تاریخی قلعه پاسگاه و بقایای به جا مانده از معماری کهن اماکن متبرکه و آتشکده در کوه های این روستا به جای مانده است این روستا با معماری پله کانی و کوچه های دالانی زیبایی خاصی دارد

روستای شمشیر

روستای شمشیر

روستای زیبای شمشیر از روستاهای توریستی و تاریخی شهرستان پاوه در 5 کیلومتری این شهرستان و نرسیده به آن می باشد این روستا علاوه بر محصور شدن در دل باغ های گردو و توت در دامنه کوه شاهو و قله 3390 متری زاولی می باشد و دارای چشمه پر آب شارا است.
این روستا به جافی تکلم می نمایند و لباس و پوشش آنان کردی است.
شش میر نامی است که مرد این روستا نام شمشیر را از آن مشتق می دانند این روستا دارای دخمه ها و غارهای دست ساز فروانی بوده که در ارتفاعات آن قرار دارد پاییز این روستا به علت وجود درختان فروان دیدنی است

تهران کوتاه ترین پایتخت دنیاست

تهران کوتاه ترین پایتخت دنیاست هرچند سیاست کلی مدیران اجرایی در حوزه شهرسازی و معماری توسعه عمودی شهر بوده و در سال‌های اخیر بلندمرتبه‌سازی‌ با جدیت پیگیری می‌شود‌ اما صحبت‌های مسئولان و کارشناسان شهرسازی گویای آن است که ۹۸‌درصد ساختمان‌های تهران کوتاه بوده و تنها ۲‌درصد از آنها بلندتر از ۹ طبقه هستند. موضوعی که نگرانی‌ کارشناسان را عمیق‌تر کرده و موجب بروز مشکلاتی در ابعاد و زوایای مختلف اجتماعی، اقتصادی و امنیتی می‌شود. زیرا‌ کارشناسان شهرسازی بر این باورند که رشد افقی از مهم‌ترین موانع توسعه پایدار شهری بوده و از بعد امنیتی، زمینه را برای اغتشاشات و ناامنی‌های اجتماعی آماده می‌کند. هر چند کارشناسان داخلی برآوردی از میزان خسارات در شهرهای دارای ساختمان‌های بلندمرتبه و کوتاه نداشته و به تحلیل‌های علمی اکتفا می‌کنند اما برنامه‌ریزان شهری در جوامع توسعه یافته که دارای درصد بالایی از ساختمان‌های بلندمرتبه هستند آمار و ارقامی داده‌اند که گویای آن است شهرهایی که رشد افقی داشته و در ارتفاع توسعه پیدا نکرده‌اند در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و ناامنی‌ها ۵ برابر بیشتر از شهرهای دیگر که در ارتفاع توسعه یافته‌اند آسیب می‌بینند. البته این تمام ماجرا نبوده و توسعه کلانشهرها در سطح که تهران بارزترین نمونه آن به حساب می‌آید شبکه حمل‌ونقل طولانی تری را می‌طلبد که امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های تهران نیز همین مسئله است و پایتخت از قبل رشد افقی، آسیب‌هایی جدی در این زمینه می‌بیند. به‌گونه‌ای که کارشناسان چنین استدلال می‌آورند که اگر تهران به این صورت در سطح رشد نمی‌کرد شاید معضل حمل‌ونقل و ترافیک آن پیچیده نمی‌شد. با این همه کوتاه بودن تهران ابعاد مختلفی دارد که به‌نظر می‌رسد شهر را در آینده نزدیک با مشکلات اساسی مواجه سازد. متوسط طبقات در تهران ۶‌/۱‌درصد است. بر خلاف تصور عامه که تهران را شهری با ساختمان‌های بلند مرتبه می‌دانند تهران شهری با ساختمان‌های کوتاه بوده و متوسط طبقات در آن به ۶/۱‌درصد متوسط پایتخت‌های جهان به‌لحاظ بلندمرتبه‌سازی می‌رسد که از دیدگاه کارشناسان شهرسازی رقم قابل توجهی نبوده و نشان می‌دهد که پایتخت در سطح شکل گرفته است. بیت‌الله ستاریان، عضو نظام مهندسی و هیأت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این نکته که رشد افقی هزینه‌هایی را برای نگهداری شهر به مدیران شهری تحمیل می‌کند، می‌گوید: با‌توجه به وضعیت ساختمان‌ها در پایتخت‌های دنیا می‌توان تهران را کوتاه‌ترین پایتخت جهان دانست که بیشترین درصد رشد آن در سطح بوده و زمانی که یک شهر در سطح رشد می‌کند هزینه‌های سربار خدمات رسانی هم افزایش می‌یابد، چرا که در رشد افقی شهر با توجه به پراکندگی تراکم نیاز به امکانات خدماتی زیادی وجود دارد و مسئولان مجبورند مبالغ بیشتری را نسبت به زمانی که شهر در ارتفاع توسعه می‌یابد برای ارائه خدمات هزینه کنند و این مسئله باعث می‌شود خدمات به‌صورت کافی در سطح شهر توزیع نشود و اساسا ضعف‌هایی در این رابطه وجود دارد که گاها به بروز نارضایتی‌هایی می‌انجامد. او می‌افزاید: تهران در حالی در سطح توسعه پیدا کرده که محدودیت‌های بسیاری در مورد زمین وجود دارد و با توجه به این مسئله ضروری که شهر در ارتفاع رشد کند. هر چند در بسیاری نقاط تهران که روی گسل واقع شده‌اند امکان بلندمرتبه‌سازی‌ وجود ندارد و اصول فنی و ایمنی ایجاب می‌کند که شهر در سطح توسعه یابد اما با توجه به محدودیت زمین و منابع ضرورت دارد بلندمرتبه‌سازی‌ صورت بگیرد، تا هم ارائه خدمات راحت‌تر شود و هم از بروز برخی مشکلات امنیتی جلوگیری به عمل بیاید؛ موضوعی که در بررسی‌های کارشناسی صورت پیچیده تری به‌خود می‌گیرد. تأمین امنیت در شهرهای کوتاه دشوار است ستاریان با برخی کارشناسان شهرسازی و معماری در این نکته که تهران و کلانشهرهایی که رشد افقی دارند از نظر شهرسازی امنیت لازم را نداشته و احتمال بروز پاره‌ای از مشکلات امنیتی در آنها وجود دارد متفق القول بوده و بر این باور است که رشد افقی زمینه مساعدتری را برای بروز مسائل امنیتی و سیاسی فراهم می‌آورد و از این‌رو اغلب سیاستگذاران و برنامه‌ریزان شهری به سمت و سوی بلندمرتبه‌سازی‌ رفته و شهر را در ارتفاع توسعه می‌دهند و به موازات ارائه خدمات عادلانه، کنترل بیشتری برمحیط شهری دارند. او در این رابطه مثالی می‌آورد و می‌گوید: در یک واحد مسکونی که ۵۰ واحد دارد و زمین کمتری نیز اشغال شده امکان خدمات رسانی در ابعاد وسیع وجود دارد و اساسا از نظر امنیتی نیز شرایط مطلوب تری فراهم است درحالی‌که در محدوده‌ای که واحدها در سطح شکل گرفته‌اند و پراکنده هستند امکان خدمات رسانی به آن صورت مطلوب که در ساختمان‌های بلند مرتبه‌وجود دارد، وجود ندارد و از نظر امنیتی نیز در مقایسه با واحدهای بلندمرتبه چندان قابل اعتماد نیست. به‌گونه‌ای که در حال حاضر برنامه‌ریزان شهری راهبرد فشرده‌سازی‌ و افزایش تراکم و رشد عمودی هوشمندانه را در پیش گرفته‌اند و آن را یک راهکار اساسی برای توسعه پایدار و برقراری امنیت می‌دانند. گسل‌ها، مانع بلندمرتبه‌سازی‌ در تهران هر چند کارشناسان شهری برای توزیع مناسب فضاهای خدماتی و رفاهی پیشنهاد می‌کنند که شهر در ارتفاع توسعه یافته و گسترش کمتری در سطح داشته باشد اما مسئله مهمی که در این رابطه وجود دارد و به‌عنوان مانع محسوب می‌شود این است که تهران دارای گسل‌های متعددی در مناطق مختلف بوده و این موضوع باعث می‌شود ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه و برج به آن صورتی که در سایرکلانشهرها صورت می‌گیرد در تهران با موانعی روبه‌رو باشد. براساس صحبت‌های کارشناسان زلزله نگار، تهران یکی از ۴ منطقه زلزله خیز کشور بوده که طولانی‌ترین گسل در شمال آن به طول ۱۲۰ کیلومتر واقع شده و همین مسئله ایجاب می‌کند که شهر در سطح توسعه پیدا کند. سعید سادات نیا، مدیر جامعه معماران ایران و نایب رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور در این ارتباط می‌گوید: هر چند با رشد افقی شهر مخالفم و آن را برای توزیع عادلانه امکانات و خدمات مناسب نمی‌دانم اما معتقدم با توجه به زلزله خیز بودن تهران، بلند مرتبه‌سازی‌ عملا با مشکلات و موانعی همراه است و ما زمانی می‌توانیم اقدام به بلند مرتبه‌سازی‌ در پایتخت کنیم که تکنولوژی پیشرفته‌ای را هم در آن به کار گیریم همانند ژاپن که به‌رغم بروز زلزله‌های بالای ۷ ریشتر ساختمان‌های بلند مرتبه در آن تخریب نمی‌شود و البته در توسعه افقی وجود کوچه‌های باریک و تنگ خطرناک‌تر از ساختمان‌های بلند مرتبه بوده و آثار تخریبی بسیاری به‌دنبال دارد و نمی‌توان این سبک شهرسازی را در برابر زلزله مقاوم دانست؛ موضوعی که دیگر کارشناسان شهری نیز بر آن صحه گذاشته و معتقدند تهران به‌علت وجود گسل‌ها نتوانسته در ارتفاع رشد کند. هر چند برخی این توجیه را رد کرده و علل دیگری را در این رابطه مطرح می‌کنند ولی آنچه واقعیت دارد این است که تهران نسبت به دیگر پایتخت‌ها، شهری کوتاه بوده و برج و آسمانخراش ندارد.

استانداردهای طراحی شهری

استانداردهای طراحی شهری

نویسنده: ایمان صاحبدادی

کتاب استانداردهای طراحی شهری

کتاب استانداردهای طراحی شهری

عنوان اصلی کتاب: Time-Saver Standards for Urban Design

نویسنده: Donald Watson

سال انتشار: ۲۰۰۳

درباره کتاب

کتاب “Time Saver Standards for Urban Design” از مجموعه کتاب های “Time-Saver Standards” بهترین مرجع حرفه ای برای طراحی فیزیکی شهرها و مکان های شهری (شامل جوامع و مکان های شهری و عمومی) است. دایره دید این کتاب، بین المللی درنظرگرفته شده است و موضوعاتی نظیر حفاظت، نوسازی، الگوهای سکونت و پایداری را در خود جای داده است. از جمله ویژگی های کلیدی این کتاب می توان به مواردی چون دید بین المللی شامل تجربیاتی از اروپا و آسیا در زمینه پایداری، اشاره به رشته های مرتبط نظیر مهندسی حمل و نقل و مهندسی محیط زیست و استفاده بسیار زیاد از تصاویر در کتاب، اشاره کرد.

مقالات موجود در این کتاب هر یک توسط یک متخصص نوشته شده است و این امر باعث شده تجربیات مختلفی در این کتاب معرفی شده باشد. کتاب به گونه ای نوشته شده که مطالب تاریخی، تئوری ها و مسائل فنی را در بر گیرد. استفاده از این کتاب به دانشجویان و متخصصین رشته های طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، طراحی منظر و معماری پیشنهاد می شود.


کتاب در قالب دو فایل فشرده ۳۰ مگابایتی در اختیار شما قرار گرفته است تا راحت تر بتوانید آن را دانلود کنید. پس از بارگیری هر دو فایل فشرده، آنها را در کنار هم قرار داده و از حالت فشرده خارج کنید.

Time Saver Standards for Urban Design [sharnameh.ir].part1.rar

Time Saver Standards for Urban Design [sharnameh.ir].part2.rar



ژاپنی ها دلسوز تر از صدا و سیما


ارسال به دوستان  نسخه چاپی
عزیزالله رجب زاده:  ژاپنی ها دلسوز تر از صدا و سیما
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه ژاپنی ها سه طرح بزرگ مدیریت بحران و پیشگیری از زلزله را به صورت رایگان در تهران اجرا می کنند گفت: این در حالی است که صدا و سیما برای هر ثانیه پخش تیزر پیشگیری از بحران و زلزله ثانیه ای یک میلیون و 200 هزار تومان می گیرد.
عزیزالله رجب زاده که پیش از این او را در لباس پلیس و با درجه سرداری مشاهده می کردیم مسئولیت آموزش در دوران کمیته انقلاب، فرماندهی آموزش نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی انتظامی تهران را در کارنامه خود دارد.. عزیزالله رجب زاده که امروز بیش از هزار روز است که بر صندلی مدیریت بحران تهران تکیه زده پاسخگوی سوالاتی است که از مهمترین چالشها و دغدغه های شهروندان در موضوع حوادث طبیعی و مدیریت بحران مطرح است. وی در مورد آخرین وضعیت پارک موزه زلزله در تهران گفت: این طرح از پروژه های قدیمی بود و پیشرفت چندانی هم نداشت. البته در این سالها تمامی مطالعات اولیه و پایانی این طرح انجام شده و با همکاری یک تیم ژاپنی که در تهران مستقر هستند در حال اجرای این طرح هستیم. زمین مورد نظر هم در منطقه 22 تهران مکان یابی و خریداری شده است. برای اجرای صحیح و منحصر به فرد ساخت این موزه از چندین موزه زلزله در کشورهای جهان بازدید کرده و تجربیات مدیران موزه ها را کسب کرده ایم. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران هدف از ساخت این موزه را آموزش عمومی به مردم، معرفی زلزله های رخ داده در جهان، مستند سازی با استفاده از تصاویر، فیلم، اتاقهای مخصوص ایجاد موقعیت های زلزله برای بازدید کنندگان، روشهای استفاده از تجهیزات امدادی، کتابخانه و استفاده از مقالات و گزارشات تخصصی در حوزه زلزله عنوان کرد و گفت: اعتبار این طرح بیش از 5 میلیارد تومان است که ساخت این موزه برای شهروندان تهرانی و حتی سایر هموطنان و مسئولان لازم و ضروری است. در مورد جذابیت این موزه از رجی زاده سوال شد که پاسخ داد: الان در ژاپن موزه زلزله ای که ساخته شده آنقدر جذابیت دارد که از همه جای دنیا برای بازدید آن می آیند که امیدواریم این موزه هم که توسط خود ژاپنی ها ساخته می شود این جذابیت را داشته باشد. این را بدانید که این موزه یک اردوی به تمام معنا برای کشور خواهد بود. الان هم هفته ای چند گروه برای بازدید از سازمان مدیریت بحران می آیند و وقتی این موزه افتتاح شود این رفت و آمدها بیشتر خواهد شد. **** ارتباط و جایگاه مدیریت بحران تهران با سازمان ملل و کشورها عالی است رجب زاده در مورد تعاملات این سازمان با کشورهای خارجی گفت: هم اکنون یک تشکیلاتی در سازمان مدیریت بحران تهران در حال رصد کردن تمامی تجربیات کشورها در وقایع غیرمترقبه به خصوص سیل و زلزله است. حتی تعامل ما با سازمان ملل مستقیم و در سطح مطلوب است. در این سالها هم ما دو جایزه بین المللی کسب کرده ایم. نکته قابل تامل این است که از تهران و استانبول درخواست شده بخشی از طرحهای آسیا در این شهرها برگزار شود و از ما برای انتقال تجربه دعوت می کنند. رئیس سازمان مدیریت بحران تهران گفت: این سازمان نخستین نهادی بود که در روزهای نخست زلزله ترکیه در این کشور حضور داشت و کمکهای خود را ارسال کرده و از نزدیک شاهد مدیریت بحران این کشور و شهر بودیم. وی افزود: هم اکنون سه پروژه سریع موزه زلرله، حمل و نقل عمومی در زمان بحران و سیستم هشدار سریع توسط گروهها و تیمهای ژاپنی در حال اجرا و آموزش است. سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن این طرح ها را به صورت رایگان در تهران انجام می دهد و حتی هزینه غذای آنها هم با خودشان است. **** 374 ستاد مدیریت بحران در تمامی محلات تهران رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به اینکه موضوع آموزش در بلایای طبیعی و زلزله به شهروندان به درستی انجام نشده است گفت: اتفاقا من خلاف این عقیده را دارم. وقتی که من مسئولیت مدیریت بحران تهران را برعهده گرفتم تنها 63 گروه دوام در تهران داشتیم ولی امروز بعد از حدود سه سال بیش از 500 گروه دوام در شهر تهران داریم. الان در 374 محله تهران هم خانه دوام و هم ستاد مدیریت بحران داریم. وی افزود: همچنین گروه مدیریت بحران اماکن از 4 نقطه به 700 گروه مدیریت بحران اماکن افزایش داشته ایم. **** آموزش مدیریت بحران به دانش آموزان تهرانی رجب زاده اظهار داشت: هم اکنون بر اساس تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش در حال آموزش مربی هستیم و بیش از یک میلیون سی دی آموزش مدیریت بحران و امداد و نجات میان دانش آموزان توزیع می شود. **** در این 3 سال در بخشی از حوزه ها تا 2000 درصد پیشرفت داشته ایم وی در مورد برخی از اظهارات که گفته می شود مدیریت بحران تهران فعالیت چندانی ندارد گفت: سال 90 برخی از اعضای شورای شهر هم چنین اظهاراتی داشتند که شهردار تهران گفت بهتر است رئیس سازمان در شورا حاضر شده و عملکردش را ارائه کند. من به شورا رفتم و گزارش کاملی را ارائه کردم . در این گزارش حدود 400 روزه آمده بود که در بخش ها از 100 درصد تا 2000 درصد افزایش کار داشته ایم. حتی آقای حسینی رئیس قبلی مدیریت بحران تهران هم حاضر بودند. که اعضای شورا گفتند بولدوزر هم اینطوری کار نمی کند و تمامی گزارشها موجود است و من فکر نمی کنم هیچ دوره ای مثل این دوره آموزش همگانی اینطور کار شده باشد. اصلا دوست ندارم وقتم را صرف تهیه گزارش نوشتن و مصاحبه کردن بکنم مهم کار کردن است. تمام وقت مدیر باید صرف کارش شود. **** صدا و سیما برای آموزش و اطلاع رسانی مردم در وقوع بحران پول می گیرد رجب زاده با انتقاد از صدا و سیما گفت: صدا و سیما عضو ستاد اطلاع رسانی مدیریت بحران است ما زحمت کشیدیم و تیزر ساختیم به صدا و سیما می گوئیم پخش کنید می گویند ثانیه ای یک میلیون و 200 هزار تومان بدهید! انگار ما بنگاه تجاری هستیم. این در حالی است که لازم است به مردم اطلاع رسانی شود حتی من با کانالهای مختلف رایزنی کردم و جلسه گذاشتم ولی موفق نشدیم صدا و سیما را راضی کنیم به مردم آموزش مدیریت بحران بدهد. **** دانشگاه مدیریت بحران سال آینده افتتاح می شود رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران از افتتاح مرکز آموزش عالی مدیریت بحران در تهران خبر داد و افزود: این مرکز آموزش سال آینده افتتاح می شود و زمین این مرکز دیده شده و تا پایان سال کلنگ ایجاد این مرکز در منطقه 22 تهران به زمین زده می شود. وی افزود: من تمامی برنامه های مرتبط با آموزش را چشم بسته قبول می کنم چون آموزش برای من بسیار مهم است. اگر مدیران ما دوره مدیریت بحران را گذرانده بودند خیلی بهتر زلزله آذربایجان مدیریت می شد. رجب زاده گفت: در سونامی ژاپن می دیدم که خانواده ها در چادرها آموزش های لازم را دیده بودند. حتی در وان ترکیه زمان زلزله حضور داشتم و تجربه های خوبی به دست آوردیم تا به شهروندان و مدیران آموزش دهیم. **** وضعیت بافتهای فرسوده با سازمان مدیریت بحران نیست رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در مورد وضعیت بافتهای فرسوده تهران گفت: این موضوع در اختیار ما نیست. ابتدا فکر می کردیم سازمان می تواند بر این امور مدیریت داشته باشد ولی بعد دیدیم بسیاری از سازمانها در این بخش دخالت دارند و سازمان مدیریت بحران دخالتی در این خصوص ندارد. ولی آمار مکان ها و حتی محلات فرسوده تهران را به صورت نرم افزاری داریم. مثلا منطقه 4 تهران فرسوده ترین بخش تهران است. خبرگزاری مهر

تاریخ اعلام نتایج اولیه دکتری ۹۲ سراسری


تاریخ اعلام نتایج اولیه دکتری ۹۲ سراسری

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد  که کارنامه نتایج اولیه آزمون مذکور درهفته آخر فروردین ماه سال ۱۳۹۲ بر روی سایت اطلاع‌رسانی این سازمان قابل مشاهده بوده و داوطلبان با استفاده از شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای داوطلب (نام‌ خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد) به کارنامه نتایج اولیه آزمون خود دسترسی خواهند داشت. همچنین لازم به ذکر است که دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) این آزمون ۲۴ ساعت قبل از اعلام نتایج اولیه از طریق سایت این سازمان (به صورت فایل با ساختار PDF) در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قرار خواهد گرفت و داوطلبان می‌توانند با توجه به ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنما از کد رشته محل های مندرج در دفترچه حداکثر ۵۰ کد رشته محل را انتخاب و به ترتیب اولویت علاقه مرتب نموده و پس از آن نسبت به ثبت انتخابهای خود در فرم انتخاب رشته‌ اینترنتی اقدام نمایند.
ضمناً لازم به توضیح است که اطلاعیه تکمیلی این سازمان در تاریخ ۱۹/۱/۹۲ در سایت سازمان و هفته نامه پیک سنجش درج خواهد شد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران پرند از اجرای طرح محور مجهز شهر در ساخ


عضو هیات مدیره شرکت عمران پرند از اجرای طرح محور مجهز شهر در ساختار اصلی شهر جدید پرند خبر داد.


محسن غیاثی نیا اظهار داشت: این طرح از ابتدای فاز 3 پرند تا انتهای فاز6 به طول بیش از 7 کیلومتر و به عرض میانگین 70 متر در دو طرف پوسته محور 80 متری شهر طراحی شده است.


وی این طرح را شامل کاربری های تجاری، اداری، مسکونی، اوقات فراغت، مذهبی و ... دانست و افزود: این محور مجهز شهر، مرحله طراحی و تصویب را گذرانده و در دستور کار برای انتخاب مشاور و طراحی فاز یک و 2 معماری است.

چهارسوق اول راسته بازار اسلامی ایرانی پرند در دستور کار ساخت

معاون شهرسازی و معماری شرکت عمران پرند از تایید طرح راسته بازار ایرانی اسلامی این شهر خبر داد و گفت: طرح راسته بازار اسلامی ایرانی در مرحله مناقصه انتخاب مشاوره قرار دارد و بر اساس اولویت، چهار سوق اول آن به عنوان اولین پروژه در دستور کار ساخت است.

غیاثی نیا هزینه ساخت این پروژه را بیش از 500 میلیارد تومان تخمین زد و بیان داشت: راسته بازار اسلامی ایرانی پرند به 15 پروژه تقسیم می شود که به تناوب هر پروژه به تنهایی طراحی و اجرا می شود.

تامین نیازهای شهروندان و یادآوری اصالت و هویت معماری ایران

عضو هیات مدیره شرکت عمران پرند با بیان اینکه راسته بازار اسلامی ایرانی با هدف تامین نیازهای شهروندان و یادآوری اصالت و هویت معماری ایران زمین ایجاد می شود، اظهار داشت: این راسته بازار در شمال فاز 4 شهر جانمایی شده و از یک محور مختلط تجاری، خدماتی و اداری تشکیل می شود.

وی مساحت این بازار را معادل 40 هکتار دانست گفت: عملکرد بازار اسلامی ایرانی پرند در مقیاس منطقه و کل شهر است و شکل گیری آن بر اساس اصول و معیارهای معماری بازارهای اسلامی ایرانی از جمله بازار وکیل شیراز، بازار کرمان و بازار تبریز بوده که در دوره صفویه شکل گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شرکت عمران پرند اضافه کرد: در طرح اولیه این راسته بازار اسلامی ایرانی، سبک ها و عناصر معماری بازارهای ایرانی مانند تیمچه ها، راسته ها، دکان ها و حجره ها و کارونسراها الهام گرفته شده است.

شهر جدید سهند تبدیل به یک شهر بزرگ و مدرن می‌شود


شهر جدید سهند تبدیل به یک شهر بزرگ و مدرن می‌شود  
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های طراز اول کشور در بحث مسکن مهر است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکن در استان تحویل مردم شده و تلاش می‌کنیم با افتتاح طرح‌های جدید این رقم را تا سال آینده به ۹۰ هزار واحد برسانیم.

دنیای اقتصاد: دکتر احمد علیرضا بیگی در مراسم افتتاح برق رسانی مسکن مهر در شهر جدید سهند گفت: این شهر به دلیل توزیع مناسب پروژه‌های مسکن مهر و افزایش وسعت الحاقی به آن رتبه اول شهرهای جدید کشور در بخش مسکن مهر را در اختیار دارد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: شهر جدید سهند تبریز در حال تبدیل شدن به شهری بزرگ و مدرن بوده و با پایان پروژه‌های مسکن مهر این شهر حتی از شهرستان مراغه که بزرگ‌ترین شهر استان بعد از تبریز است بزرگ‌تر خواهد بود. وی تاکید کرد: یکی از زیرساخت‌های ضروری برای شهر جدید سهند امکان ارتباط این شهر با تبریز است که به این منظور بزرگراه تبریز – سهند می‌تواند با کاهش فاصله سفر بین این دو شهر به هشت دقیقه تحول بزرگی در زندگی ساکنان مسکن مهر ایجاد کند.



تهران؛ باغ-شهری که بود!


تهران؛ باغ-شهری که بود!


وقتی تهران در سال ۱۱۶۵ خورشیدی پایتخت ایران شد، حدود ۱۰هزار نفر جمعیت داشت و کمابیش دو سوم از زمین‌های درون حصار شهر یا خالی بود یا جایگاه باغ‌ها و کشتزارها

وقتی تهران در سال ۱۱۶۵ خورشیدی پایتخت ایران شد، حدود ۱۰هزار نفر جمعیت داشت و کمابیش دو سوم از زمین‌های درون حصار شهر یا خالی بود یا جایگاه باغ‌ها و کشتزارها. طی ۳۸ سال سلطنت فتحعلیشاه، تهران از حالت نیمه روستایی درآمد و در هیبت شهری نه چندان بزرگ نمودار شد؛ شهری که از قدیم به وجود انارستان‌ها و چنارستان‌های انبوه شهره بود و حالا با داشتن چندین باغ سلطنتی و تعداد زیادی خانه-باغ‌اشرافی، صفت "باغ-شهر" را برازنده خود می‌یافت.

پولاک، پزشک آلمانی ناصرالدین‌شاه، مساحت باغ‌های درون حصار در حدود سال ۱۸۵۰را ۱۴۴هزار متر مربع نوشته است. به گفته او، انبوه‌ترین باغ‌ها در جنوب غربی و شمال شرقی تهران جای گرفته بودند و محله پشت دروازه شمیران، "پرآب‌ترین، سالم‌ترین و مرتفع‌ترین محله‌ها" بود. این محله،‌ منطبق با ضلع جنوبی خیابان امیرکبیر امروزی است که از نظر سرانه فضای سبز یکی از فقیرترین مناطق تهران به شمار می‌رود و بافت مسکونی آن بر اثر گسترش بازار لاستیک، لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی تقریبا از میان رفته است. در واقع، از آن همه باغی که در این‌جا وجود داشت، فقط باغ وزیرمختار روس در نبش خیابان پامنار باقی مانده که هنوز در اختیار سفارت روسیه است. 

 در این سال‌ها، جمعیت تهران به سرعت رو به افزایش بود و در سال ۱۲۴۸به ۱۵۵هزار نفر رسید. جمعیت تازه که اغلب از شهرهای دیگر آمده بودند، نیاز به خانه داشتند. در این باره، یگانه راه حلی که به فکر اهالی شهر و اولیای دولت رسید، تخریب و تفکیک باغ‌های قدیمی بود. بدین ترتیب، در مدت کمتر از ۲۰سال اکثر باغ‌ها به زیر ساخت و ساز رفتند. آن‌چه ماند، تعدادی خانه-باغ پراکنده در این سو و آن سوی شهر بود که نمی‌توانستند صفت باغ-شهر را برای تهران توجیه کنند.

کوچ اول: از باغ-شهر فتحعلیشاهی به باغ-شهر ناصری

تا سال ۱۲۴۶، زمین خالی یا باغ وسیعی درون حصار تهران وجود نداشت که بتوان در جایش خانه ساخت. از این‌رو، دولت به فکر گسترش شهر افتاد و با تخریب برج و بارویی که از زمان صفویه باقی مانده بود، تهران را از چهارسو گسترش داد. یک بار دیگر، زمین کافی در اختیار مردم قرار گرفت تا نه تنها برای خود خانه بسازند، بلکه باغ‌های جدیدی را به وجود آوردند. 

درختکاری و ایجاد باغ و بوستان در محدوده‌های جدید آغاز شد. بیش‌ترین باغ‌ها در شمال و غرب تهران یعنی در دو محله "دولت" و "تابع محله سنگلج" احداث شدند. آمار اماکن تهران در سال 1279 نشان می‌دهد که در محله دولت ۴۰ و در سنگلج ۱۵۵باغ و باغچه وجود داشت. با این توضیح که باغ‌های محله دولت قطعات بزرگ‌تری داشتند و مساحت برخی از آن‌ها بیش از ۱۰۰ هزارمتر مربع بود.

همچنین برای نخستین‌بار، باغ‌هایی به سبک و سیاق باغ‌های اروپا بنا شدند که مهم‌ترین‌شان پارک امین‌الدوله و پارک اتابک در محله دولت بود. اکنون از میان صدها هکتار باغ  تهران در عصر ناصری، تعدادی کمتر از انگشتان یک دست باقی است. یکی باغ فرمانفرما که در دوره پهلوی کاخ مرمر را درونش بنا کردند و اکنون جایگاه چند نهاد دولتی مانند ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ دیگر، پارک اتابک که به تصاحب سفارت روس درآمده؛ سوم باغ سفارت انگلیس در چهار راه استانبول و چهارم بخشی از باغ سپهسالار که جایگاه مجلس شورای ملی قدیم و شورای اسلامی فعلی است. همین و بس!

کوچ دوم: از باغ-شهر تهران به باغ-شهر شمیران

وقتی در سال ۱۳۰۴ سلسله قاجاریه برافتاد و جای خود را به دودمان پهلوی داد، تهران حدود ۳۰۰ هزارنفر جمعیت داشت.  این تعداد در کمتر از دو دهه بعد، دو برابر شد و بار دیگر، نیاز به خانه‌سازی موجبات تخریب باغ‌ها را فراهم کرد. البته سمت و سوی برنامه‌های دولت پهلوی برای نوسازی تهران نیز به گونه‌ای بود که به حفظ باغ-شهر تهران اهمیتی نمی‌داد. 

برای نمونه، تخریب بخش زیادی از باغ‌های سلطنتی هیچ ربطی به افزایش جمعیت نداشت، بلکه برای ایجاد ساختمان‌هایی بود که می‌توانستند در هرجای دیگری بنا شوند. بدین‌ترتیب، بخش بزرگی از باغ‌های سلطنتی گلستان برای ساختمان وزارت دارایی خراب شد و باغ قصرِ قاجار جای خود را به زندان قصر داد. باغ عشرت‌آباد نیز تبدیل به پادگان عشرت‌آباد شد. همچنین برجای باغ نگارستان که از باغ‌های دوره فتحعلیشاه بود، ساختمان وزارت فرهنگ و هنر و سازمان برنامه و بودجه را ساختند.

می‌شود گفت که تا دهه ۱۳۳۰ باغ-شهر تهران موجودیت خود را از دست داده بود اما علاقه مردم و خصوصا طبقه مرفه به باغ و بوستان پابرجا بود و چون تهران زمینی برای احداث باغ نداشت، باغ-شهر جدید در منطقه شمیران شکل گرفت.

البته شمیران از زمان‌های دور جایگاه باغ‌ها و چنارستان‌های بزرگ بود و در دوره قاجار نیز به عنوان یک منطقه ییلاقی پذیرای  مردمانی شد که از تابستان گزنده تهران به آن‌جا پناه می‌بردند اما ماهیت شهری نداشت. بلکه مجموعه‌ای بود از دهها آبادی کوچک در دامنه جنوبی البرز و در احاطه باغ‌ها و مزارع. سپس در دوره پهلوی، نخستین هسته‌های شهری در آن شکل گرفت. 

متأسفانه از شمیران دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، عکس‌های هوایی یا نقشه‌های دقیقی برجای نمانده که بتوانیم وضع باغ-شهر شمیران در طول دوره پهلوی را بررسی کنیم. اما از مجموع شواهد و قراین چنین برمی‌آید که به رغم ساخت و ساز در این محدوده و تخریب برخی باغ‌های قدیمی، صدها و بلکه هزاران باغ‌ و باغچه جدید بنا شد.  

برای نمونه، در منطقه دروس که "صحرای دروس" خوانده می‌شد، باغ‌های زیادی ساخته شد؛ و یا زمین‌های کشاورزی اطراف کاخ صاحبقرانیه جای خود را به باغ‌های بزرگ و کوچکی دادند که در میانشان خانه‌های ویلایی به سبک مدرن خودنمایی می‌کرد. 

در این دوره، وجود زمین‌های وسیع در شرق و غرب تهران؛ و نیز در فاصله تهران تا شمیران مانع از دست درازی به باغ‌های شمیران بود و از دهه ۱۳۴۰ سیاست دولت مبنی بر بلندمرتبه‌سازی هدفمند و کنترل شده در غالب مجتمع‌های مسکونی و شهرک‌های جدید (مجتمع آ.اس.پ، شهرک غرب، شهرک اکباتان وغیره) تثبیت وضعیت این منطقه را تضمین می‌کرد.

کوچ سوم: از باغ-شهر شمیران به باغ-شهر لواسان

با پیروزی انقلاب اسلامی و سپس حمله عراق به ایران، تهران با سیل مهارناپذیر مهاجران روبرو شد و جمعیتش از ۴ میلیون ۵۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۱۲ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ رسید. در دهه ۱۳۶۰ شمیران کمابیش از موج ساخت و سازی که در تهران به راه افتاده بود، مصون ماند اما از اواخر این دهه و مشخصا از زمانی که غلامحسین کرباسچی بر مسند شهرداری تهران تکیه زد و سیاست فروش تراکم به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداری مطرح شد، در کانون توجه بساز و بفروش‌ها و سوداگران زمین قرار گرفت. 

بدین سان، صدها باغ که گاه تا ۲۰۰ سال قدمت داشتند، جای خود را به برج‌هایی دادند که به واقع، میخ تابوت باغ-شهر شمیران بودند. برای سومین بار، در کمتر از بیست سال باغ-شهر دیگری نابود شد. آن‌چه مانده، علاوه بر دو باغ سلطنتی سعدآباد و نیاوران، عمدتا باغ‌هایی است که از قدیم در دست سفارتخانه‌های خارجی بوده‌اند: سرآمدشان باغ سفارت انگلیس در قلهک و باغ سفارت روس در زرگنده است.

همچنین در غرب تهران نیز روستاهای قدیمی چون طرشت، باغ فیض و کن در بافت شهری ادغام شدند و باغ‌ها و توتستان‌های وسیع آن‌ها از میان رفت. 

با این حال، میل زندگی در یک باغ-شهر همچنان باقی است. این بار گویا لواسان است که باید جایگزین شمیران شود. با نابودی باغ-شهر شمیران، باغ-شهر دیگری در منطقه لواسانات (تابع شمیرانات) شکل گرفت. اما معلوم نیست که این یکی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. آن‌هم در شهری که مردمانش نه می‌توانند از سوداگری زمین دست بشویند و نه خاطره زندگی در باغ-شهر را به فراموشی می‌سپارند!.

منبع: حمیدرضا حسینی - جدیدآنلاین

استانداردسازی همه المان‌های شهری برای اولین بار در تهران


استانداردسازی همه المان‌های شهری برای اولین بار در تهران


معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری برای دستیابی به شهری با توسعه پایدار گفت: در این راستا استانداردسازی در پیاده روسازی‌ها و سایر المان‌های شهری در شهرداری تهران صورت گرفت و با هماهنگی با سازمان استاندارد، المان‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک کاملا استاندارد شد و در سایر بخش‌های شهرداری مانند خدمات شهری نیز این کار در حال انجام است.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری برای دستیابی به شهری با توسعه پایدار گفت: در این راستا استانداردسازی در پیاده روسازی‌ها و سایر المان‌های شهری در شهرداری تهران صورت گرفت و با هماهنگی با سازمان استاندارد، المان‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک کاملا استاندارد شد و در سایر بخش‌های شهرداری مانند خدمات شهری نیز این کار در حال انجام است.

تهران سما نوشت: دکتر سید مناف هاشمی با اشاره به عوامل مهم توسعه پایدار گفت: حفاظت از منابع، بررسی اثرات زیست محیطی، حیات اقتصادی، تساوی و عدالت، سرزندگی و حیات، اجتماعات محلی، سلامتی و امنیت، حمایت بهداشتی و حفاظت و ایمنی از عوامل توسعه پایدار است که در این راستا شهرداری تهران و شورای شهر اقدامات مختلفی را انجام داده است.

وی افزود: با تدبیر شهردار تهران دراین دوره شهرداری، درآمدی دنبال شد که به توسعه پایدار شهری آسیب نزند و درآمد شهرداری تهران از هزار میلیارد تومان به 12 هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که در این مدت، سهم درآمدهای پایدار نیز از 12 درصد در سال 84 به حدود 40 درصد در پایان سال گذشته رسید.

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: اولین بار در تاریخ شهرداری تهران بودجه ریزی عملیاتی صورت گرفت که از افخارات شهرداری بود و برنامه های سالانه و بین بخشی، بلند مدت و میان مدت و سایر برنامه‌ها از جمله نظام جامع پایش و ارزیابی از اقداماتی بود که در راستای توسعه پایدار در این حوزه صورت گرفت.

هاشمی با بیان این که همه صورت هزینه‌های پروژه‌های شهرداری به طور آنلاین در سایت شهرداری قابل رویت است، اظهار کرد: استاندارد سازی در پیاده روسازی‌ها و سایر المان‌های شهری نیز در شهرداری تهران صورت گرفت و با هماهنگی با سازمان استاندارد این کارانجام شد و به دنبال آن المان‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک کاملا استاندارد شد و در سایر بخش‌های شهرداری مانند خدمات شهری نیز این کار در حال انجام است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با همه اقداماتی که شهرداری تهران در حوزه شفاف سازی مالی و دست یابی به توسعه پایدار انجام داد ، شاهد بودیم که در سال گذشته، شهرداری تهران به عنوان سازمان برتر از سوی ستاد ارتقای سلامت اداری معرفی شد.

هاشمی تصریح کرد: شفاف سازی مالی و حسابرسی همه حساب‌های شهرداری تهران برای اولین بار،پاسخگو بودن در حوزه های1888 و 137 از دیگر اقدامات انجام شده جهت دست یابی به توسعه پایدار این حوزه بوده است.

دانلود کتاب مدیریت حمل و نقل شهری


دانلود کتاب مدیریت حمل و نقل شهری


کتاب مدیریت حمل و نقل شهری

نویسنده: علی نادران، عبدالاحد چوپانی

ناشر: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور

تعداد صفحات: ۱۴۷ صفحه

نوبت و سال انتشار: نوبت چاپ اول-تابستان ۱۳۹۰

موضوع: راه ها، حمل و نقل شهری، برنامه ریزی

کتاب حاضر در شش فصل تهیه شده است. فصول این کتاب عبارتند از:

فصل اول) مدیریت تقاضای حمل و نقل

فصل دوم) مدیریت عرضه حمل و نقل

فصل سوم) یکپارچه سازی حمل و نقل همگانی

فصل چهارم) ایمنی حمل و نقل

فصل پنجم) حمل و نقل و محیط زیست

فصل ششم) سیستم های هوشمند حمل و نقل

این کتاب توسط انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است و جزء سر منابع آموزشی شهرداری ها محسوب می گردد. فایل الکترونیکی این کتاب توسط سازمان مربوطه در اختیار عموم قرار گرفته است.

دانلود کتاب مدیریت حمل و نقل شهری